Welke rechten heeft een vader zonder erkenning

Maka
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Welke rechten heeft een vader zonder erkenning

#1 , 16 mei 2025 17:56

Achtergrond:

mijn partner was 3 maanden zwanger toen haar ex ( biologische vader van het kind) haar verliet na een jaar lange relatie.
Vervolgens is hij nooit mee naar een gynaecoloog afspraak gegaan en toonde nooit interesse. 5 maand later had hij een nieuwe partner die al reeds en kind had en 1 maand later werd zijn nieuwe partner opnieuw zwanger. Dit kind heeft hij erkend. 1 jaar later kreeg hij nog een kind die hij alsook heeft erkend. Nu is mijn plus zoontje 3 jaar en heeft hij 2 half broers die erkend zijn door zijn biologische vader terwijl mijn plus zoontje de naam van zijn moeder draagt. Ik ben 2 jaar in het leven van mijn plus zoontje. ik heb hem opgevoed, zijn eerste stapjes gezien, dus eigenlijk het goeie en het slechte meegemaakt. Nu sinds 3 maanden is zijn papa terug wat in zijn leven in de vorm van om de 2-3 weken is een berichtje sturen of te bellen, en toont zo goed als geen interesse in zijn eerst geborenen en verteld tegen mijn plus zoontje, die mij als zijn papa ziet en zo ook benoemd dat ik niet zijn papa ben en hij wel.

Vraag:

1) In hoe verre heeft de mama het recht om hem het zien/horen van haar zoontje te ontnemen

2) Welke plichten heeft de mama naar de biologische vader toe in deze situatie

3) Welke rechten heeft de biologische vader nu over het kind

4) als wij verdere juridische stappen ondernemen is er dan een kans dat ik hem zou kunnen erkennen of dat de mama zich niet het verplichting gevoel heeft om contact te behouden en hoe groot is deze kans ?

Thomas_AA

#2 , 16 mei 2025 19:10

In heel het relaas lees ik niet of hij ook erkend is als wettelijke vader. Dat is wat wat cruciaal is. Gezien niet gehuwd moet dat na de bevalling met instemming van de moeder gebeurd zijn.

Of hij ergens anders kinderen heeft, betrokken was tijdens de zwangerschap, al dan niet de biologische vader is of welke familienaam het kind draagt maakt eigenlijk niks uit voor uw vragen.

Franciscus

#3 , 16 mei 2025 19:21

Niet erkend = geen rechten.
Edoch ook als biologische verwekker kan hij wel veroordeeld worden tot betalen van alimentatie zonder dat er verdere rechten kunnen uit verkregen worden.

Als u kind erkend samen met moeder bij de ambtenaar burgerlijke stand is het wettelijk uw zoon.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 16 mei 2025 19:47

Klopt, maar er staat nergens in het relaas dat die erkenning als vader niet gebeurd is. Als er details staan die niet juridisch relevant zijn maar over iets essentieel wordt niet ja noch nee gezegd, vind ik dat verdacht.

eylis

#5 , 17 mei 2025 12:14

Thomas, het staat er tussen de regels wel in hoor. De biologische vader vertrok toen de moeder 3 maanden zwanger was, na nog eens 5+1 maanden nieuwe partner zwanger. Geen opvolging zwangerschap.

En er staat duidelijk dat de andere (volgende) kinderen wél erkend werden, dat impliceert dat dit kind niet erkend werd :-)
De pluspapa kan zich dus ( samen met de mama) zo snel als mogelijk als wettelijke vader laten erkennen bij de gemeente.

Maka
Topic Starter

#6 , 18 mei 2025 03:48

Niet gehuwd & Het kind is enkel door de mama erkend

Maka
Topic Starter

#7 , 18 mei 2025 03:50

Als ik als pluspapa het kind zou erkennen kan de biologische papa dit dan aanvechten of teniet later worden ?

Thomas_AA

#8 , 18 mei 2025 09:50

Eventueel, maar het wordt een pak moeilijker als er al een vader erkend is (u dus). Zie zaak van Koning A en Delphine B.

Bent u zich wel bewust van de risico’s? Als uw relatie binnen enkele jaren voorbij is, bent u nog steeds de wettelijke vader en kan u mogelijk alimentatie gaan betalen voor de komende 20 jaar. Zelfs al kan u bewijzen dat u niet de biologische vader bent.

Maka
Topic Starter

#9 , 19 mei 2025 19:39

Thomas,
Is zaak Albert A en Delphine B niet andersom ? Hier spreken we over het potentieel van tegenwerking van de biologische vader die het kind niet heeft erkend maar dit mogelijk wel zal willen doen om gewoon dwars te kunnen zitten.
Er is trouwens een DNA test gedaan na de geboorte en hieruit bleek dat hij de biologische vader is

Hierdoor de vragen
1)Welke rechten heeft een biologische vader over het kind dat hij niet erkend heeft.
2) kan het in het nadeel van de mama spelen als zij het contact zou ontnemen van de biologische papa en het niet-erkend kind.
3)als de biologische papa het kind plots zou willen erkennen kan hij dit dan zelfstandig zonder toestemmingen ? En zo niet kan hij de mama verplichten door juridische stappen te ondernemen?

Franciscus

#10 , 22 mei 2025 11:09

Antwoorden zijn gegeven.
Een biologische verwekker is nog niet de vader.
Vader de wettelijke is diegene die tekent in register burgerlijke stand. Vroeger was dat zelfs met twee getuigen.
Alleen moeder kan beslissen want achteraf kan niemand gaan tekenen zonder aanwezigheid van moeder

Verwekker kan voor rechtbank proberen maar kans om wettige vader te worden zonder instemming van moeder & sociale gegevens van afwezigheid zijn elementen in de rechterlijke beslissing.
Zoals reeds geschreven hij kan wel veroordeeld worden tot alimentatie zonder verdere rechten.
Ken zo cases.

Terug naar “Adoptie”