Achtergrond:
Mijn vraag is rond erkenning van mijn zoon. De moeder zit in de gevangenis door iets dat ze naar hem heeft gedaan dus ze kan niet mee naar het gemeentehuis om de erkenning als nog te doen, geen idee of ze dat ook nog zou willen, ik heb er voor de moment geen contact mee. Ik heb na de geboorte mijn zoon niet erkent omdat er vermoedens waren van bedrog, ik wilde eerst een DNA test, mijn ex heeft heel de tijd gezegd dat ze dit geen probleem vond ook niet tijdens de zwangerschap. Ik wilde oorspronkelijk hem erkennen bij de ambtenaar maar toen dit ter sprake kwam werd dit afgeraden, ik zag toen nog niet in hoe ik die beslissing mij nog zou achtervolgen. Na een maand heeft mijn ex een DNA test van het internet gekocht, we hebben die afgenomen en door middel van verzekerde aangetekende zending terug gestuurd. Tijdens het wachten op het resultaat heeft zij haar feiten gepleegd en is ze opgepakt, onze zoon werd dan onder de jeugdrechter geplaatst en in crisispleegzorg gestoken. uiteindelijk kreeg ik de resultaten een dikke maand te laat maar wel positief. Ik kon er enkel niets meer mee, de dna test kwam trouwens van DNAtesten.be. Door een gek parcours dat het pakje heeft afgelegd door de track en trace gevolgd te hebben had ik niet zoveel vertrouwen meer of ons DNA eigenlijk wel getest was en dat het niet een simpele copy paste was. mijn ex heeft ook gezegd dat ze express naar een onbetrouwbare site had gezocht, ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit ook zo was of dat het een poging was om in mijn hoofd te kruipen. Veel opties bekeken hoe ik mijn zoon zou kunnen erkennen en alles liep dood, het enige dat mij de kans gaf erkent te worden is door de familierechtbank. Ik ben zelf nooit in contact gekomen met justitie dus ik weet niet hoe alles werkt ik heb ook schrik voor het kostenplaatje. Ik heb het niet super breed maar ik val wel net boven de grens voor prodeo. Ik heb momenteel wel mijn zoon terug bij mij, de jeugdrechter heeft hem aan mij toevertrouwd. Maar dat betekend eigenlijk niks, het is nog steeds praktisch onmogelijk om zaken makkelijk geregeld te krijgen.
Vraag:
Is het mogelijk om via de consulent aan de jeugdrechter te vragen of hij de erkenning officieel maakt en rechtsgeldig, als hij ziet dat dat in het belang van het kind zou zijn? Kan dit ook gebeuren zonder DNA test? Ik heb namelijk schrik dat als er toch een zou moeten worden afgenomen en die komt negatief terug dat ik dan ook zijn vader niet meer mag zijn. Ik heb al een sterke band met hem opgebouwd en kan me mijn leven niet meer voorstellen zonder hem. Ergens wil ik wel zekerheid hebben of hij biologisch gezien ook van mij is of niet, maar zelfs als het niet zo zou zijn laat ik hem niet meer vallen, het zou enkel voor rust zijn in mijn hoofd. Dat ik niet heel de tijd in twijfel leef als ik zaken herken bij hem die ik ook heb of dat het dan ook van mij verder komt of dat er toch een andere verklaring is. Ook dat als ze zeggen van dat ik dat ook gewoon een compliment kan vinden en niet iets als dat mensen me proberen gerust te stellen. Nu denk ik met de mindset van, ik ben zijn vader en hij is mijn zoon maar ik ben niet zijn bio vader. Als er dan toch ooit nog een DNA-test komt en het is zo zal dat een minder grote klap zijn om te verwerken. In het vonnis waarin hij hem aan mij toewijst staat wel echt aan de biologische vader, dus dan denk ik dat hij dit toch ook officieel kan maken? Indien dit niet het geval is, wat zijn dan nog mogelijkheden die niet via de rechtbank hoeven te gaan die ik kan proberen?
Als er nog vragen zijn over de situatie dan beantwoord ik die graag (zonder in detail te treden)
Alvast bedankt (en hopelijk is het niet te lang geworden)