Draagmoederschap homokoppel

anoniem7845
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Draagmoederschap homokoppel

#1 , 25 mar 2025 16:36

Ik en mijn partner willen graag een kindje via draagmoederschap. Deze vrouw is getrouwd en volgens de wet, is haar echtgenoot bij de geboorte de juridische vader van het kind.

Ik weet ook dat er volgens de wet (art. 5.27, 3° BW) geen geldige draagmoederschapovereenkomst gesloten kan worden.
Ik heb hierbij nog een aantal vraagjes:
1. Wie zijn de juridische ouders op het moment van geboorte van het kind en op grond van welke bepaling?
2. Welke naam krijgt het kind op moment van de geboorte? (+ artikel?)
3. Op welke wijze kunnen wij als wensouder, de juridische ouder worden? (+ artikel?)
4. Is het een juridisch probleem dat de wij van hetzelfde geslacht zijn? (+ artikel?)
5. Zullen de naam en voornaam van het kindje wijzigen als wij de juridische ouders worden? (+ artikel?)

Alvast bedankt!

LeenW

#2 , 25 mar 2025 18:33

De biologische moeder en haar echtgenoot zijn de ouders bij de geboorte en hebben dan ook alles ze zeggen over het kind. Pas wanneer zij het kind opgeven ter adoptie en heel de procedure afgerond is (reken hier maar op jaren), kan u wettig ouders worden. Discriminatie op basis van geaardheid is gelukkig al even afgeschaft in België. Naamsverandering is dan een optie, maar ik zou hier toch mee oppassen dat u het kind (dat tegen dan waarschijnlijk al een kleuter is) hiermee geen identiteitscrisis geeft.

Zoals u zelf zegt, er is hier geen wettelijk kader voor. Indien de ouders ineens het kind toch willen houden, wordt het moeilijk. Ter illustratie van hoe erg het kan worden: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120913_00295286

Sirkii

#3 , 25 mar 2025 19:28

Huiswerk?

Reclame

Terug naar “Adoptie”