adoptie en erfenis

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

adoptie en erfenis

#1 , 27 jul 2021 20:05

Beste,

Kan ik als meerderjarige (33j) geadopteerd worden door mijn stiefvader die 80j is? Officieel hebben wij geen band maar in de realiteit is hij altijd de vervanger van mijn biologische vader geweest en nog. Mijn biologische vader waarmee ik dus al jaren geen contact mee heb en die trouwens ook niet in België woont. We wonen niet samen (ik en stiefvader) en hebben ook nooit samengewoond. Is het mogelijk om met onderlinge toestemming door mijn stiefvader geadopteerd te worden ondanks we geen bewijs hebben van samenwonen in het verleden? Enige bewijs dat ik heb, zijn mensen in mijn entourage die eventueel kunnen getuigen en mijn foto's met hem toen ik nog een kind was. Naar erfenis toe stel ik mij ook de vraag of dit zomaar kan. Ik weet wel dat de successierechten bij een gewone adoptie hoger liggen dan normaal. Groetjes, Reda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 27 jul 2021 21:16

Even ter verduidelijking: heeft uw "biologische" vader u indertijd erkend? Maw: staat hij bij de burgerlijke stand ingeschreven als uw vader? Zo ja, dan is hij uw wettelijke vader.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2021 22:56

Adoptie van een meerderjarige door een stiefvader is niet ongebruikelijk.
Hoe komt het dat u niet samengewoond hebt? De familierechtbank zal hiermee rekening houden.
Na adoptie erft u aan het gewoon tarief van een kind als uw stiefvader, die u adopteert, de partner is van uw moeder.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jul 2021 00:18

Allereerst wil ik u bedanken voor uw antwoord. We hebben nooit echt samengewoond omdat hij eigenlijk geen relatie heeft met mijn moeder. We deden eigenlijk alles samen wat een normaal gezin zou doen behalve samenwonen, ontbijten en blijven slapen. Hij en mijn moeder wonen apart en hebben geen relatie. Het is zelfs zo dat hij mijn moeder als zijn dochter kan beschouwen. Het is beetje een vreemde situatie maar dit is ons realiteit. Hij is voor ons beginnen te zorgen op het moment dat mijn biologische vader ons heeft verlaten (1995) en achtergelaten met gokschulden en nog andere schulden. Ik begrijp goed dat de familierechtbank rekening zal houden met dat samenwonen maar het is gewoon de situatie zoals die is. Hoe vreemd het ook klinkt.

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2021 00:37

Even ter verduidelijking: heeft uw "biologische" vader u indertijd erkend? Maw: staat hij bij de burgerlijke stand ingeschreven als uw vader? Zo ja, dan is hij uw wettelijke vader.
Allereerst bedankt voor uw antwoord.
Ik vermoed van wel aangezien ik mijn biologische vader zijn familienaam draag. Ik weet nu niet of het er iets mee te maken heeft maar tot op de max leeftijd heeft mijn moeder kindergeld en alimentatiegelden ontvangen van de staat en dus niet van hem. Wat ik wel zeker weet is dat ik niet erkend ben volgens Marokkaanse recht aangezien ik geen Marokkaanse nationaliteit heb. Om een Marokkaanse nationaliteit te krijgen moet je door de vader erkend zijn bij de Marokkaanse stadshuis/consulaat en dat ben ik niet.
Laatst gewijzigd door Mohamedreda op 28 jul 2021 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Mohamedreda
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2021 00:38

Adoptie van een meerderjarige door een stiefvader is niet ongebruikelijk.
Hoe komt het dat u niet samengewoond hebt? De familierechtbank zal hiermee rekening houden.
Na adoptie erft u aan het gewoon tarief van een kind als uw stiefvader, die u adopteert, de partner is van uw moeder.
Allereerst wil ik u bedanken voor uw antwoord. We hebben nooit echt samengewoond omdat hij eigenlijk geen relatie heeft met mijn moeder. We deden eigenlijk alles samen wat een normaal gezin zou doen behalve samenwonen, ontbijten en blijven slapen. Hij en mijn moeder wonen apart en hebben geen relatie. Het is zelfs zo dat hij mijn moeder als zijn dochter kan beschouwen. Het is beetje een vreemde situatie maar dit is ons realiteit. Hij is voor ons beginnen te zorgen op het moment dat mijn biologische vader ons heeft verlaten (1995) en achtergelaten met gokschulden en nog andere schulden. Ik begrijp goed dat de familierechtbank rekening zal houden met dat samenwonen maar het is gewoon de situatie zoals die is. Hoe vreemd het ook klinkt.

eylis
Berichten: 8836

#7 , 28 jul 2021 09:52

Uw biologische vader is dan ook uw wettelijke vader. Ik dacht dat een wettelijke adoptie dan niet zomaar mogelijk is.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#8 , 03 aug 2021 16:58

Volgens de site https://www.steunpuntadoptie.be/nl/faq/ ... -adopteren kan het niet omdat u niet aan de volgende eis voldoet:
4) een uittreksel van de huwelijksakte of een uittreksel van de verklaring van wettelijke samenwoning of nog het bewijs van meer dan drie jaar samenwonen van de adoptant en geadopteerde
Maar gaat het u om een adoptie of om een erfenis.
Er zijn nog andere manieren om te erven van deze man.
Als deze man zelf erfgenamen heeft, zullen die bij een adoptie-aanvraag ook wel geraadpleegd worden.

Terug naar “Adoptie”