Adoptie meerderjarig kind met naamsverandering

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

Adoptie meerderjarig kind met naamsverandering

#1 , 10 mei 2018 17:47

Aangetekende oproeping gekregen van familierechtbank ivm adoptie mijn meerderjarig kind >21j door stiefvader en met naamsverandering, om gehoord te worden.

Via eerder onderzoek politie maanden geleden heb ik mij hiertegen reeds verzet en talrijke bewijzen bijgevoegd
(weigering naamsverandering via FOD Justitie, vonnis Familierechtbank en bewijzen dat ik aan deze verplichtingen voldoe bij betaling onderhoudsbijdragen, bijzondere kosten, .... >6.500€ per academiejaar, kind weigert alle contact sedert jaren en weigert studieresultaten mee te delen alsook de moeder, slechte verstandhouding -door haar verspilzucht gemaakte bijzondere kosten die via rechtbanken werden geweigerd aangezien niet voorzien in eerdere EOT, ter staving vonnis beslagrechter+ hof van Beroep bijgevoegd -beiden in mijn voordeel uitgesproken), ...

Hoe kan ik mij hiertegen blijvend verzetten, ik ga hier zeker niet mee akkoord (adoptie en verandering familienaam). Kind staat onder zeer sterke invloed van zijn moeder heeft deze nodig voor alle luxe enz tijdens studies en het verdere (normaal wordt master dit jaar beëindigd). Het verzoekschrift (via advocatenbureau) staat vol leugens, er is niets dat klopt met de werkelijkheid.

Het is duidelijk dat zij mij zeker effectief emotioneel wil kwetsen na haar verloren processen (haar totale kosten reeds >30.000€), steeds nieuwe vorderingen voor studies ed doch niet voorzien in vonnis Familierechtbank en dus geweigerd tot haar frustratie, ik vind dit pure pesterijen . Waarom kind jaren geleden plots vertrok, adres wijzigde en alle contact verbrak heeft te maken met dure (kot)kosten, dure buitenlandse verblijven, enz enz steeds zonder enig overleg. Na wijziging EOT door familierechtbank is zij gebonden door dit vonnis, probeert nog steeds dure kosten doch tevergeefs en gaat nu op een andere manier in de aanval om mij (emotioneel en ook financieel) te kwetsen. Procedures hebben mij hoe dan ook veel advocaatkosten gekost, heb dus liever geen kosten aan deze procedure te maken.

Aan wat mag ik mij verwachten in de rechtbank? Ik heb steeds mijn verplichtingen als co-ouder stipt nagekomen >10 jaar (meer dan moeder zelfs) en sedert laatste jaren als onderhoud verstrekkende ouder na wijziging EOT.
Alle raad is welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#2 , 18 mei 2018 17:24

Niemand reactie? Hoe kan ik een degelijk verzet formuleren?
toepasselijke wetgeving (volgens hun verzoekschrift) :
toep. art 348-11 BW gewijzigd bij art 8 van de wet van 20.02.2017 (BS 22.3.2017)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2018 18:26

U kan naar de zitting gaan en uw bezwaren kenbaar maken aan de rechter.
U mag dit niet interpreteren dat u een slechte vader bent.

Reclame

Gebruiker47
Topic Starter
Berichten: 92

#4 , 15 jun 2018 22:29

Ik heb besloten om in deze zaak zelf mijn conclusies neer te leggen en heb al een goed model hiervoor.
Ik heb gevonden om deze conclusies neer te leggen op de griffie (1 ex + inventaris stukken + bewijsstukken) waarbij deze griffie een ontvangstbewijs geeft en een datumstempel zet op de neergelegde conclusie.

Voor wat betreft de (gelijktijdige) overhandiging aan de advocaat/kantoor van de tegenpartij :
-of aangetekend met bewijs bpost ontvangstbevestiging (kan inhoud aangetekende zending nooit ontkend worden?)
-of via mail (of is dit enkel tussen advocaten voorzien?)
-of op het advocatenkantoor langsgaan en dit overhandigen tegen aftekening ontvangstbewijs (en wat als ze weigeren tot ontvangst?)
Beste keuze of best te volgen keuze aub

Waarom wordt ook de volwassen zus gehoord of deze al of niet toestemming geeft in stiefouderadoptie meerderjarig kind? Is dit doorslaggevend of de weigering van de biologische/wettelijke vader?
NB : onderhoudsplicht werd tot op heden gevolgd volgens vonnis, dus "bezit van staat" tot op heden voor weigerende ouder?
Hoe wordt "bezit van staat" best verwoord in de conclusies?

Alle raad is welkom en bedankt hiervoor, mag ook via PB

Terug naar “Adoptie”