Buitenechtelijk kind laten erkennen door biologische vader

CarolineS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Buitenechtelijk kind laten erkennen door biologische vader

#1 , 06 aug 2017 12:31

Ik ben zwanger van mijn vriend, maar ben nog getrouwd met een andere man.
Mijn wettelijke echtgenoot en ik zijn al meer dan een jaar uit elkaar, maar de scheidingsprocedure zal pas deze maand van start gaan.
Het kind zal in november geboren worden, dus sowieso binnen minder dan 300 dagen na ontbinding van het huwelijk.

Mijn wettelijke echtgenoot heeft gelukkig geen interesse om het kind te erkennen (en woont tevens in Canada, dus gaat ook niet naar Europa komen om gerechtelijke procedures bij te wonen).
De biologische vader en ik willen graag het kind erkennen als van ons beiden en bij voorkeur zal het ook de achternaam dragen van de biologische vader (indien dat op dit moment nog niet mogelijk is, dan in de toekomst).

Mijn vragen:
- Wanneer mijn wettelijke echtgenoot het kind niet officieel erkent, wordt het dan wettelijk ook als zijn kind beschouwd en indien ja, kunnen we dit vermijden?
- Wordt het kind ook als wettelijk kind van mijn wettelijke echtgenoot beschouwd wanneer het geboren wordt 3 maanden nadat de echtscheidingsprocedure van start is gegaan?

- Kan de biologische vader bij de aangifte van het kind het kind op één of andere manier erkennen? (evt mits DNA-test)
- Indien dit niet kan, op welk moment en hoe is het dan mogelijk voor de biologische vader om het kind te erkennen? (houdt dit automatisch een adoptie in?)

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CarolineS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2017 07:19

Ik ben nog vergeten te vermelden:

De echtscheidingsprocedure zal van start gaan in Canada.
Het kind zal geboren en ingeschreven worden in Engeland, want daar woon ik op dit moment.
Maar het kind krijgt geen Britse nationaliteit, want de biologische vader en ik hebben ook geen Britse nationaliteit.

De biologische vader heeft de Duitse nationaliteit en ik heb Belgische nationaliteit.

In het kort: ik weet zelfs niet naar welke wetgeving van welk land ik moet kijken om dit alles uit te zoeken.

Iedere hulp is dus welkom

Reclame

Terug naar “Adoptie”