Onrechtmatige wateraftakking op mijn watermeter in appartementenblok

Gebruiker 26
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onrechtmatige wateraftakking op mijn watermeter in appartementenblok

#1 , 26 feb 2019 10:19

Heb recent dakappartement gekocht. Bij de overdracht van water door vorige eigenaar en mezelf stellen we vast dat NA de meter van mijn appartement er nog 2 aftakkingen op mijn meter geplaatst zijn. 1 aftakking is voor een duplex van 150 M2 (1 &2e verd) en 1 aftakking dakappartement (3e verd), die 2 aftakkers hebben een andere huisnummer dan mijn appartement, m.a.w. Het appartementencomplex is gesplits in linkerkant (no 68) en rechterkant (no 66) (mijn kant dus.
Nu blijkt dat die 2 aftakkers in het verleden nooit water hebben betaald aan de verkoper van mijn appartement, ik veronderstel dat de verkoper er zelfs niet van op de hoogte was omdat hij dit appartement voor zijn dochter had gekocht en hijzelf in Nederland woont.
Ik heb dus gemaild naar 2 aftakkers met copie nr syndicus dat ik verlang dat ze eigen meter aanschaffen.
Verantwoordelijke Pidpa is geweest met conclusie dat de toevoerbuis Pidpa verzwaard moet worden en het gelijkvloers moet opengebroken worden met min kost Pidpa vanaf 2000 €.
De duplex eigenaar is bereid om jaarbedrag water op voorhand te betalen, van de andere eigenaar geen reactie.
Initieel kon ik mij daar wel bij vinden maar toen ik de zaak dieper bekeek heb ik dit voorstel niet geaccepteerd om de simpele reden dat bij bv een droge zomer het debiet van mijn leiding onvoldoende is om 3 appartementen te bevoorraden en temeer omdat ik verneem dat de eigenaar van de duplex plannen heeft om zijn duplex te verkopen en zodoende de problemen te verschuiven naar de nieuwe eigenaar.
De syndicus reageert enkel met “wie gaat dit betalen” Het complex is in 2009 in gebruik genomen.Het zijn geen oude appartementen dus. Wat staat mij te doen, mijn appartement is klaar voor verhuur maar ik wil de nieuwe huurder niet met een waterprobleem opzadelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2019 12:02

Ik geef u gelijk. Er moet een correct debiet aan water binnen getrokken worden.

Ik vermoed persoonlijk dat het plaatsen van een nieuwe toevoer (met een nieuw debiet) inclusief uw aansluiting met meter zal moeten vergoeden worden door alle eigenaars (ook een deeltje door uzelf dus)

Het creëren van de twee extra meters zal dan individueel door de twee andere eigenaars moeten betaald worden.

De syndicus zou dat toch moeten weten, wie wat moet betalen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 feb 2019 12:35

Wat staat er in de basisakte? Wat zegt de bouwheer van het complex? Het probleem valt mogelijks nog onder de 10 jarige aansprakelijkheid van deze bouwheer, afhankelijk van de datum van oplevering.

Reclame

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 feb 2019 01:25

als het niet anders vermeld staat in de basisakte zal de kost door de vereniging van mede-eigenaars moeten betaald worden ; dit zal op een algemene vergadering moeten op de agenda komen ...

Gebruiker 26
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 feb 2019 08:41

Ik blijf met een gevoel van verwarring over. Als ik hierover met de syndicus overleg(via mijn man) dan wil die dit probleem zelfs niet op de agenda plaatsen van de vergadering medeeigenaars per eind maart.
Ik voel me nu schuldig voor alle commotie en boosheid die ik veroorzaak maar ik denk eraan om eerst eens naar mijn notaris te stappen en dan eventueel naar de vrederechter. Ik voel me bij dit alles wel erg onzeker omdat dit voor mij ongekende en ongewilde materie is. Ik verafschuw deze situatie,

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 feb 2019 12:19

Syndicus is verplicht dit op de agenda te zetten.

bosprocureur
Berichten: 6856

#7 , 28 feb 2019 12:36

De vergadering van mede-eigenaars is eind deze maand, als ik het goed begrijp.

Is er dan nog wel tijd om de syndicus te vragen om het op de agenda te zetten?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 28 feb 2019 12:41

Bent u wel zeker dat die aftakkingen er zijn?
Heeft de Pidpa daar iets over gezegd?
Op wiens verzoek is de Pidpa ter plaatse geweest?

Ik geef u een gouden tip:
Draai de kraan van uw watermeter dicht en ga op reis.
Dan komt er - indien uw verhaal klopt-
gegarandeerd leven in de brouwerij.

op agenda plaatsen: wanneer valt de 15-daagse periode voor AV?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 feb 2019 15:57


Ik geef u een gouden tip:
Draai de kraan van uw watermeter dicht en ga op reis.
Dan komt er - indien uw verhaal klopt-
gegarandeerd leven in de brouwerij.
Zorg er dan wel voor dat ze achter uw rug de kraan nite kunnen terug openzetten. Doe er bvb een slot aan (met een ketting) Wil je er iets meer geld aan besteden koop dat bij een speciaalzaak/slotenmaker een speciaal slot voor watermeter. Dat bestaat .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”