Takeldienst bij auto pech op autosnelwegen zonder pechstrook

Sanjo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Takeldienst bij auto pech op autosnelwegen zonder pechstrook

#1 , 10 mei 2025 04:58

Beste, mijn auto kwam tot stilstand net voor de afrit Herentals... Rond 24u... niemand wou stoppen... Bleek dat ik geen brandstof meer had en ben te voet naar tank station beginnen wandelen.. kwam iemand tegen die mijn auto had zien staan en heeft mij geholpen om vrij snel wat te tanken in flessen, toen we terug aan mijn auto kwam stond de signalisatie om ongeluk te vermijden maar ook een takeldienst om mijn auto weg te takelen..ze hadden nog niet de kabel aangesloten en vroeg hen om mij te laten doorrijden.. die man werd super grof, intimiderend, agressief dat hij zoiezo mijn auto moest weg takelen en ik de factuur van 450€ ging moeten betalen voor zijn dienst.. hij liet me alleen achter op de snelweg en zei dat ik maar een oplossing moest zoeken om thuis te raken... En bedreigde mij iets aan te doen als ik hem niet ging laten weg rijden..ik wou de politie bellen om te vragen of ik het recht had om toch mijn auto te bewaren mits die totaal nog niet aangesloten was voor takeling.. maar de agent wist niet onmiddellijk een antwoord te geven in het kader van ons juridische procedures... Kan iemand mij daar wat meer informatie over geven want moet blijkbaar op een speciale afdeling van de politie een verklaring gaan afleggen... Ik heb een getuige.. die me heeft bijgestaan tijdens het conflict.. hij heeft me naar De takeldienst gebracht waar ik dan wel mijn auto heb mogen terug mee nemen na het ondertekenen van de takelen... kan ik dit betwisten, aanvechten of door verzekering laten betalen? Ik hoor het graag..sanjo

Thomas_AA

#2 , 10 mei 2025 06:55

FAST-takeling: ja, dat is wettelijk vastgelegd.

https://www.verkeerscentrum.be/veelgest ... -door-fast

Beslissing tot oproepen wordt genomen door de wegpolitie, indien op de autosnelweg (rijbaan of pechstrook) of op- en afrit. Privé-takelbedrijf heeft concessie voor een bepaalde zone en moet waarborgen dat ze steeds heel snel kunnen ter plaatse komen. Dat heeft een kost naar wagens en personeel, vandaar dat het ook veel duurder is.

Rekening is voor de bestuurder of eventueel verzekering, ook al heb je niet zelf de beslissing genomen om deze op te roepen.

Franciscus

#3 , 10 mei 2025 11:13

Had u aangegeven via gevarendriehoek en 4 richtingaanwijzers voor het door u gecreëerde gevaar.?

Reclame

Terug naar “Suggestie-bus”