vakantiewoning in appartement

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

vakantiewoning in appartement

#1 , 08 feb 2022 19:30

Beste

ik wordt binnenkort eigenaar van een appartementje aan zee. Mijn bedoeling is om dit appartement als vakantiewoning te verhuren op airbnb en booking.com.

In de "basisakte" (van 1976) staat bij "Bijzondere Regiemes" dat de "appartementen niet mogen gebruikt worden als hotelkamers en niet het voorwerp mogen uitmaken van verhuur per nacht".

Ik zou verhuren per week en een vakantiewoning is m.i. toch iets anders van een hotel (cfr. logiesdecreet).

Kan ik mijn plannen realiseren of zal dit niet mogelijk zijn? Kan ik niet met mijn eigendom doen wat ik zelf wil (binnen het redelijke, zolang de orde niet wordt verstoord)?

Ik heb geen ervaring met appartementen en dergelijke dus alle info en raad is welkom.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 08 feb 2022 20:00

U kan niet zomaar uw zin doen. De basisakte geldt als wet voor alle mede-eigenaars.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#3 , 09 feb 2022 15:21

Bedankt TM maar mijn vraag is of er een onderscheid kan gemaakt worden tussen "de kamers in je appartement als hotelkamers verhuren" (men nam dat vroeger meestal op om prostitutie te vermijden) en een vakantiewoning waar per week wordt verhuurd?

Indien ik dit wil voorleggen aan de eigenaars, hoe ga ik daar best te werk?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 09 feb 2022 15:26

Worden er geen andere appartementen verhuurd aan vakantiegangers?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#5 , 09 feb 2022 16:05

Niet dat ik weet. Vooral oudere bewoners (denk ik).

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#6 , 09 feb 2022 18:44

Hhoe kan ik aan een laatste versie komen van de statuten. Bestaat dit uberhaupt of is dat een cummulatie van documenten?
Moet ik dan aan de VME vragen om dat op te nemen ook als het niet expliciet verboden is?
Wat als ik mijn appartement verhuur tijdens de zomerperiode? Wat kunnen de gevolgen zijn wanneer men van mening is dat dit niet mag?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 09 feb 2022 18:55

Aan de syndicus vragen om meest recente versie.
Indien verboden moet u het als een punt op de dagorde van de volgende AV laten plaatsen.
Dan kan over een mogelijke toelating gestemd worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 09 feb 2022 19:49

Kans bestaat ook dat gemeente dat gaat weigeren.
Want als vakantie hotelaccommodatie moet u aan heel wat voorwaarden voldoen.
Gezien appartementsgebouw hoe gaat u dat doen met sleutels of toegangscodes voor vb garage of terrein?
Kans dat sleutels gedupliceerd worden is niet denkbeeldig.

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#9 , 10 feb 2022 12:47

Kans bestaat ook dat gemeente dat gaat weigeren.
Want als vakantie hotelaccommodatie moet u aan heel wat voorwaarden voldoen.
Gezien appartementsgebouw hoe gaat u dat doen met sleutels of toegangscodes voor vb garage of terrein?
Kans dat sleutels gedupliceerd worden is niet denkbeeldig.
Waarom zou de gemeente weigeren als alle voorwaarden van het logiesdecreet worden nageleefd?
Hoe doen alle andere verhuurappartementen dat dan aan de kust denk je?

BrainTrain
Topic Starter
Berichten: 496

#10 , 10 feb 2022 12:48

Aan de syndicus vragen om meest recente versie.
Indien verboden moet u het als een punt op de dagorde van de volgende AV laten plaatsen.
Dan kan over een mogelijke toelating gestemd worden.
bedankt voor de nuttige info

Terug naar “Suggestie-bus”