Scheiding - Vereffening verdeling notaris

MetMieke
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Scheiding - Vereffening verdeling notaris

#1 , 26 dec 2020 11:29

Graag zou ik advies willen inzake de volgende kwestie ;

Voor een vereffening verdeling notaris heb ik een advocaat eenmalig geraadpleegd.
Het ging hier om een korstondige klus of opdracht.
De termijn om aanspraken in te dienen liep overigens bijna ten einde.

De betreffende advocaat werkte voor een advocatenkantoor.
en gaf aan dat hij alleen op basis van een contract of overeenkomst werkt.
Persoonlijk was ik niet zo te spreken over zo'n overeenkomst omdat ik dan gebonden zit
aan allerlei bepalingen en voorschriften die over het algemeen alleen maar goed zijn
voor de advocaat en zijn / haar kantoor.

Ik heb betreffende advocaat daarom eenmalig geraadpleegd om een bepaalde ( korte taak) uit te voeren.
Hiervoor heb ik met de advocaat een honorarium overeengekomen en betaald.

Ondanks meerdere verzoeken van de advocaat toch de overeenkomst te tekenen heb ik dit steeds geweigerd.
Mijn voorkeur had/heeft een eenmalige samenwerking ; uurtje - factuurtje..dus

Echter tijdens het emailverkeer heeft de advocaat het volgende (geniepige) verzoek gedaan ;

"Geachte mevrouw,

Verwijzend naar het onderstaande schrijven.
U dient mij per kerende schriftelijk te bevestigen dat u ons beopdracht heeft uw belangen te behartigen aangaande de
vereffening-verdeling.

Met vriendelijke groeten,

de advocaat


Hierop heb ik vervolgens geantwoord in een email ;

Geachte heer de advocaat,

Via deze weg mijn bevestiging dat ik u beopdracht heb mijn belangen indeze te vertegenwoordigen.

Met vriendelijke groet,

Verweerder


Vraag ; betekend dit dat ik als client ook bevestigd heb voor de "overeenkomst / contract " die de advocaat steeds
suggereerde ? En is dat contract dan ook van toepassing ?


Mijn bevestiging was overigens bedoeld voor de betreffende eenmalige korstondige klus en niet voor de overeenkomst.
Voor de duidelijkheid ; ik heb de betreffende "overeenkomst" niet getekend.

Graag uw deskundig raad in deze
en bij voorbaat dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2020 20:16

U bent niet akkoord gegaan met de voorgestelde schriftelijke overeenkomst, zodat die niet van toepassing is.
U bent wel akkoord gegaan dat de advocaat uw belangen verdedigt in de vereffening / verdeling. Dat lijkt mij meer te zijn dan een "eenmalige kortstondige klus".
U doet er best aan de advocaat te laten weten wat u verstaat onder de "eenmalige kortstondige klus" waarmee u hem belast hebt en de voorwaarden die hiervoor overeengekomen werden (uurloon?).
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Terug naar “Suggestie-bus”