Mijn ontwerp veranderd

benderbel
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mijn ontwerp veranderd

#1 , 20 jan 2019 16:27

Hallo,

Als student grafisch ontwerper maak ik soms affiches, logo's, flyers, etc. voor mensen die mij benaderen. Ik doe dit vooral om mijn professioneel portfolio aan te dikken en verwacht dus geen grote vergoeding.

Nu werd mij onlangs gevraagd een affiche te ontwerpen voor een evenement. Ik heb dit natuurlijk niet geweigerd maar ben aan de slag gegaan. Over het resultaat waren de vragers zeer lovend. Wel vroegen ze mij om mijn ontwerp door te sturen naar een derde. Dit heb ik ook gedaan.

Nu blijkt dat die derde mijn ontwerp heeft veranderd. Wel is nog duidelijk te zien dat het om mijn werk gaat die hier en daar is aangepast en waar elementen aan toegevoegd zijn en van verwijderd zijn. Deze persoon zal daar waarschijnlijk voor vergoed worden.
(Ik had mijn ontwerp al in mijn online portfolio geplaatst vóór de organisatoren van het evenement de bewerkte versie online hebben geplaatst.)

Hoe zit dit inzake mijn auteursrechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2019 15:16

Hangt er allemaal vanaf wat u met de opdrachtgever afgesproken hebt. Wat staat daarvan op papier? Als er niets op papier staat en u kan aantonen dat u die affiche gemaakt hebt, kan u zich inderdaad op uw auteursrecht beroepen en eisen dat die affiche niet door derden gebruikt wordt of aangepast wordt.

Je kan daarna alsnog met de opdrachtgever een overeenkomst op papier afsluiten waarbij je hen het recht geeft uw ontwerp te gebruiken in hun campagne op voorwaarde dat er niets, maar dan ook niets aan gewijzigd wordt (en eventueel jouw naam als ontwerper steeds vermeld wordt). Elke gevraagde wijziging moet dan door uzelf uitgevoerd worden, niet door een derde partij.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 jan 2019 15:37

Mijn zoon, die richting reclame studeerde in St-Lucas Brussel heeft tijdens zijn laatste jaar ooit eens een eerste prijs gewonnen met een ontwerp. Als prijs kreeg hij een belangrijke geldsom, en werd zijn ontwerp ook daadwerkelijk gebruikt.
Samen met de firma die de wedstrijd organiseerde heeft hij daarna nog dagenlang eraan gewerkt samen hun vast ontwerpers en de drukker. Een groot deel van het oorspronkelijk bekroonde ontwerp werd op hun verzoek nog aangepast . Zij zijn de beroepsmensen en weten wat de klant wil.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2019 15:57

Belangrijk in uw betoog is "samen met". Als die andere partij echt een professional is, zou die moeten weten dat aanpassingen aan iemand anders ontwerp niet zomaar kunnen zonder goedkeuring van die persoon, tenzij die persoon alle rechtenv van zijn ontwerk expliciet overgedragen heeft aan die andere partij. Voor zover ik lees, is dit niet gebeurd in dit geval...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”