Auteursrechten

Patrick1953
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Auteursrechten

#1 , 13 jan 2019 15:49

Mag SABAM auteursrechten aanrekenen bovenop de artistieke vergoeding die ik betaalde aan de uitvoerende artiesten die uitsluitend hun eigen muziekcomposities/improvisaties spelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2019 09:25

Als die artiesten enkel eigen werk spelen en niet aangesloten zijn bij Sabam, hoef je Sabam niets te betalen. Zij kunnen geen auteursrechten innen voor auteurs die niet bij hen zijn aangsloten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Issued
Berichten: 1227

#3 , 14 jan 2019 10:50

Dat houdt SABAM nooit niet tegen van het wel te proberen
Je moet maar eens optredens organiseren met alleen groepen die niet zijn aangesloten. SABAM gaat dan door zijn dak.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2019 11:17

Dat houdt SABAM nooit niet tegen van het wel te proberen
Je moet maar eens optredens organiseren met alleen groepen die niet zijn aangesloten. SABAM gaat dan door zijn dak.
Tja, proberen mogen ze altijd. Herinner u de uitzending van "Basta" indertijd, waar men niet-bestaande groepen heeft uitgevonden en dan naar SABAM gebeld om te vragen of men op nummers van deze, niet-bestaande groepen, bijdragen moest betalen. Men zij steevast van wel. Schandalige praktijken, waar het achteraf verdacht stil rond bleef. Maar zij gaan gewoon door met dit soort oplichterij.

Dus proberen gaan ze mogelijk wel doen, maar als je hen daarop vriendelijk via een AS te kennen geeft dat de betrokken groep niet aangesloten is bij sabam, enkel eigen geschreven muziek speelt, en dat er een overeenkomst tussen jou en de groep is wat betreft vergoeding en SABAM bijgevolg geen partij is in deze, zou de kous af moeten zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jan 2019 11:20

Je kan ook verwijzen naar hun eigen website: https://www.sabam.be/sites/default/file ... inners.pdf

Daarin staat:
Indien je een evenement organiseert waar enkel artiesten optreden die niet aangesloten zijn bij een auteursvereniging en uitsluitend eigen repertoire brengen, of waar enkel platen worden gedraaid van dergelijke artiesten, hoef je SABAM geen vergoeding te betalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”