arrangement maken van bestaand lied

JoDeSmet
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

arrangement maken van bestaand lied

#1 , 11 dec 2018 11:30

Wat is het risico in België voor de arrangeur en voor de band in de volgende situatie?

Iemand maakt van een bestaand lied een arrangement. De arrangeur maakt het arrangement uitsluitend door het lied te beluisteren op Youtube. De arrangeur vermeldt de oorspronkelijke auteurs en de naam van de arrangeur op het arrangement. De arrangeur bezorgt het arrangement gratis aan een lokale band op amateurniveau. De band leert het arrangement uit het hoofd. De band treedt zonder partituren op voor publiek. De vergoeding daarvoor is bedoeld om kosten te dekken, niet om winst te maken. De band en de arrangeur hebben geen contact met de oorspronkelijke auteurs.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 dec 2018 11:35

Als de auteur van het bestaande lied nog leeft, ben je één héél erg belangrijke stap overgeslagen in uw stappenplan:

1. Iemand neemt contact op met de auteur van het oorspronkelijke lied en vraagt of hij de toestemming krijgt om op dat lied zelf een arrengement te maken, dat door een lokale bend zal uitgevoerd worden, en waarbij een vergoeding aan het publiek zal gevraagd worden om de kosten te dekken.

Als de auteur hiermee akkoord gaat, kan je de rest van uw stappenplan uitvoeren. Hoe de goedkeuring van de auteur (bijvoorbeeld de mail waarin hij goedkeuring geeft), goed bij voor moest er later toch een probleem zijn.

Als de auteur hier een vergoeding voor wil, moet je onderhandelen over de vergoeding en één en ander op papier laten zetten.

Als de auteur weigert, moet je een ander lied zoeken om uit te voeren.

Dus puur het vermelden van de auteur van het lied, ontslaat u niet van de verplichting om toestemming te vragen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JoDeSmet
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 dec 2018 18:38

Ja, dat begrijp ik, en bedankt voor uw toelichting. De vraag ging over het risico in België voor de arrangeur en de band wanneer ze die stap zouden overslaan. Bv wanneer de band zodanig kleinschalig is (niveau parochiecafé) dat ze geen budget hebben om zo'n toelating te betalen, en dat de oorspronkelijke auteurs in feite geen inkomsten mislopen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 dec 2018 10:32

Tja, dat kan niemand hier zeggen. Of je er nu inkomsten uit haalt of niet, je overtreedt de auteurswet. Als je dit met een nummer van een "grote naam" doet en ze zetten daar een legertje advocaten op, kan het over veel geld gaan.

Dit forum is bedoeld om raad te geven over juridisch correct handelen, het is niet onze taak om de risico's in te schatten voor mensen die bewust de wet willen overtreden in de toekomst. :roll:

Waarom vraag je het niet gewoon aan die auteur? Het is en blijft zijn creatie, en als hij niet wenst dat jullie daar mee aan de slag gaan, is het maar normaal dat jullie die wens respecteren, zou ik zo denken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”