Mijn erotische verhalen verkocht als e-book door anderen

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

Mijn erotische verhalen verkocht als e-book door anderen

#1 , 30 sep 2018 00:57

Eind de jaren '90 of begin de jaren 2000 schreef ik wat erotische verhalen.
Ik wou die met de wereld delen, gratis welteverstaan.
De verhalen bleken aan te slaan bij bepaalde mensen, en ik vertaalde ze ook nog eens naar het Engels en het Spaans.
Alles was anoniem, de verhalen stonden op gratis sites van Lycos en dergelijke, en moesten een paar keer verhuizen omdat na een tijdje veel van die sites betalend werden.

Nu zie ik dat alle verhalen die in het Spaans vertaald zijn, verkocht worden als e-book, publicatiedatum 2012.
Op zich vind ik het niet erg dat mijn verhalen op Kindle beschikbaar zijn, maar wat ik wel erg vind is dat iemand hier geld mee verdient terwijl ik ze gratis wou aanbieden, en dan nog doet alsof zij de auteur is.

Heef iemand ervaring hiermee?
Moet je als auteur expliciet copyright vermelden op je website?
Kan ik op de een of andere manier die verhalen op eigen naam publiceren (als gratis e-book bijvoorbeeld)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2018 15:23

Heef iemand ervaring hiermee?
Ik vermoed dat dit onder het Spaans recht valt, en je hier dus weinig relevante info zal krijgen.
Moet je als auteur expliciet copyright vermelden op je website?
Neen, puur het feit dat jij het werk gemaakt hebt, geeft u auteursrechten. Het is niet omdat uw naam er niet expliciet bij staat, dat iemand uw werk zomaar mag overnemen.
Kan ik op de een of andere manier die verhalen op eigen naam publiceren (als gratis e-book bijvoorbeeld)?
Uiteraard mag jij uw eigen werk op gelijk welke manier publiceren. Hoe je dat praktisch aanpakt (dus hoe je zonder te veel kosten een e-book gratis aanbiedt aan het grote publiek), daar heb ik geen idee van (maar is ook geen topic voor dit forum, denk ik).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 02 okt 2018 11:45

Maar bewijs maar eens dat u die effectief geschreven heeft

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 okt 2018 12:20

Maar bewijs maar eens dat u die effectief geschreven heeft
Als de TS deze ooit op een website gepubliceerd heeft en dit kan aantonen (kan aantonen dat een bepaald pseudoniem / nickname aan hem / haar toebehoort) staat de TS al sterk. www.archive.org kan helpen om oude versies van websites te raadplegen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”