IP verkopen

NAC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

IP verkopen

#1 , 22 jul 2018 11:28

Beste gebruikers,

Ik weet niet of mijn vraag hier past, of in het blok -Belastingen/BTW/...-. But here goes:

Ikzelf heb een éénmanszaak en wil het IP -Intellectual Property- van een computerspel dat ik ontworpen heb, verkopen aan een NV. Hiervoor willen zij (bijvoorbeeld) €70.000 voor geven.
Wat is de beste manier om dit geld te ontvangen? Zo ver ik weet moet ik dan tot 50% afdragen aan de Belgische staat, wat natuurlijk best jammer zou zijn!

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jul 2018 12:33

Het is hier geen forum voor belastingsonduiking.

NAC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jul 2018 14:07

Het is hier geen forum voor belastingsonduiking.
Dag Mava,

Dit vraag ik toch ook helemaal niet? :lol: Daar zijn inderdaad wellicht andere fora voor!
Vraag me enkel af of hier speciale tarieven voor gelden of dit via een bepaalde weg moet gebeuren, aangezien ik hier geen ervaring in heb.
M.a.w. is het verkopen van een auteursrecht/intellectueel eigendom hetzelfde belast als de gewone persoonsbelasting?

Reclame

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jul 2018 14:18

Op auteursrechten dient niet altijd 50% belasting betaald te worden.

Indien U deze som over meerdere jaren spreidt betaalt U geen inkomstenbelastingen, maar een roerende voorheffing van 7,5% op het bruto-bedrag.

Het Vlaams agentschap innoveren & ondernemen heeft hierover een brochure uitgebracht welke op 23 januari geactualiseerd werd.

https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... ge-rechten.

Zoals bij alle grotere ondernemingen is ook bij kleine zelfstandigen de belastingen op inkomen een belangrijke kost.

Grote ondernemingen hebben hun fiscale raadgevers die deze kost binnen het wettelijk kader optimaliseren tot het minimum.

Een kleine zelfstandige heeft deze raadgevers meestal niet en stelt ze dan maar op het juridisch forum.

Waar ziet U hier belastingontduiking mava105?

NAC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2018 15:17

Op auteursrechten dient niet altijd 50% belasting betaald te worden.

Indien U deze som over meerdere jaren spreidt betaalt U geen inkomstenbelastingen, maar een roerende voorheffing van 7,5% op het bruto-bedrag.

Het Vlaams agentschap innoveren & ondernemen heeft hierover een brochure uitgebracht welke op 23 januari geactualiseerd werd.

https://www.vlaio.be/nl/subsidies-finan ... ge-rechten.

Zoals bij alle grotere ondernemingen is ook bij kleine zelfstandigen de belastingen op inkomen een belangrijke kost.

Grote ondernemingen hebben hun fiscale raadgevers die deze kost binnen het wettelijk kader optimaliseren tot het minimum.

Een kleine zelfstandige heeft deze raadgevers meestal niet en stelt ze dan maar op het juridisch forum.

Waar ziet U hier belastingontduiking mava105?
Bedankt voor de info. Als ik volgens de brochure reken, zou ik maximaal €59.770 bruto kunnen ontvangen voor de verkoop van het auteursrecht, vooraleer het als beroepskost wordt geteld. Hiervan gaat er dan €11.995 vanaf door de % in de verschillende schijven waarna ik op het netto bedrag van €47.975 kom, waar nogmaals een taks van 15% in zijn geheel vanaf gaat waardoor ik op €40.778,75 kom, die ik dan moet ingeven in mijn persoonsbelasting waar dan enkel nog de gemeentetaks van zou af gaan. Is dit correct? + Is het dan mogelijk de bedragen over 2 betalingen te splitsen in 2 verschillende aanslagjaren, voor dezelfde verkoop? (Om dan toch meer te kunnen krijgen dan €59.770)

Wat is dan het verschil met deze regeling, en de 7,5% voorheffing waar u het over heeft?

Ik zoek inderdaad advies, dat grote bedrijven allemaal intern kunnen verkrijgen ;-)!

AME
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jul 2018 18:27

Als U die 70.000 over een periode van 5 jaar ontvangt is elk jaar een forfaitaire kost van 50% van toepassing.
Hierdoor dient er op die 70000 niet 15%, maar slechts 15% op 35000 betaald te worden.
Dit komt overeen met 7,5% op 70000.
Spijtig genoeg is fiscaliteit niet altijd zo eenvoudig en eenduidig.
Wat U als vergoeding als auteursrechten aanziet komt niet noodzakelijk overeen met wat de administratie als auteursrechten aanziet.
Hierover zijn 2017 10 tallen rulings aangevraagd, o.a. voor journalisten, fotografen, schrijver, programmeurs , waarbij het percentage van de factuur dat maximaal als auteursrecht kon aanzien worden, werd vastgelegd.
Voor advies over dit percentage dient men over gedetailleerde informatie over uw activiteit en het ontworpen programma te beschikken.
In het kader van een publiek forum lijkt mij dit niet aangewezen en ook niet realiseerbaar.
U kent nu de richting. Voor uitwerking zal U best beroep doen op een fiscaal jurist en/of accountant-belastingconsulent.

NAC
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 jul 2018 10:15

Inderdaad, heb nu wel al een iets beter zicht op de hele zaak, dankuwel daarvoor!

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 24 jul 2018 10:39

IP is ruim. Niet al het IP dat je verkoopt kan onder de noemer inkomsten uit auteursrechten vallen. De auteursrechten zijn het copyright op bepaalde dingen.

Schrijf je bijvoorbeeld een scenario voor een gamewereld, alsook een prototype met wat 3D modellen -- in principe zijn dat allemaal inkomsten uit auteursrechten.

De makkelijkste manier om erover na te denken is: "hoe origineel is wat ik verkoop"? Alles wat vrijwel origineel gemaakt is, uit eigen hand, dat kan quasi altijd onder de noemer inkomsten uit auteursrechten vallen. Alles wat knip- en plakwerk is van bestaande dingen, dat niet

Wat men stelt van die verdeelsleutel is hier niet aan de orde (hoewel de fiscus hier misschien niet met akkoord zal gaan). Maar eenmalig een overdracht doen van intellectuele rechten is een cessie van auteursrechten. Een zuivere overdracht zonder extra "werk" (voor de verkoper) waar het IP niet in opdracht gemaakt werd, is geheel een inkomst uit auteursrechten (dus 100% auteursrechten) cfr. de standpunten van de rulingcommissie en de rechtspraak.

Wat men hierboven stelt van spreiden in de tijd is niet aan te raden. Er zijn bepaalde fictiebepalingen in het wetboek die zo'n mechanisme tegenwerken (met alle gevolgen van dien...)

Gelet op het bedrag zou ik contact opnemen met een goed fiscaal advocaat vertrouwd met deze materie. Deze zal voor een relatief laag bedrag een sluitend antwoord kunnen geven in deze situatie.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”