Auteursrechten

jef281191
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auteursrechten

#1 , 28 jun 2018 16:24

Ik had een vraagje m.b.t. het intellectuele eigendomsrecht in dienstverband. Ik werk bij een bedrijf in Antwerpen als proces operator.
Ik heb afgelopen jaar de opportuniteit gekregen om opleiding te mogen geven aan nieuwe mensen (in klasverband). Dit is iets wat niet in mijn functieomschrijving staat en heb ik dus volledig vrijwillig gedaan (omdat ik dit als een mooie opportuniteit zag). Voor deze opleiding heb ik een powerpoint gemaakt welke een hele hoop zelfgemaakte schetsen bevatte. Voor zover ik heb begrepen zijn deze, ondanks het feit dat ik deze zelf heb gemaakt (in dienstverband weliswaar), automatisch eigendom van de werkgever. Maar hoe zit het met de rest van de power point? Is deze ook automatisch eigendom van mijn werkgever of valt deze onder de noemer van “literaire teksten” of “mondelinge voorstellingen”, waardoor deze mijn eigendom is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 28 jun 2018 16:34

Bevat uw arbeidscontract een clausule die de overdracht van auteursrechten regelt?
"sowieso" schrijf je zo.

jef281191
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jun 2018 12:10

Neen, hierover staat er niets vermeld in mijn arbeidscontract.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 29 jun 2018 13:28

Dan zou het inderdaad kunnen dat de auteursrechten van de PPT-presentatie aan u toekomen en niet aan uw werkgever. Als daar een conflict over zou ontstaan, dan zal het ultiem toch de rechtbank zijn die dit zal moeten uitklaren.
"sowieso" schrijf je zo.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jun 2018 14:12

Arbeidsreglement?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

jef281191
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jun 2018 12:31

Ook in het arbeidsreglement staat er niets van beschreven.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”