Web scraper/crawler

stanhope
Topic Starter

Web scraper/crawler

#1 , 02 mei 2018 21:57

Beste,

Zeg dat een bepaalde informaticastudent zich verveelde tijdens de middagpauze en besloot een web scraper/crawler te schrijven, in een van de programmeertalen die hij aan het leren is, die een geselecteerde website afzoekt naar e-mailadressen. Zou die student dan iets illegaal aan het doen zijn?

Ervan uitgaande dat: de verzamelde informatie niet misbruikt wordt (niet verkocht, geen spam/phishing of enige andere mails naar gestuurd, ...), de code zelf geschreven is, alleen publiek beschikbare webpaginas worden gelezen.

Alvast bedankt,
stan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 02 mei 2018 22:21

Volgens een goede bron mag dat bezien en opslagen als privé maar niet als commercieel gebruik ..dan moet u voldoen aan de privacy wetgeving. Die net gewijzigd is om te voldoen aan de EU regelgeving.

Krijg net nog een kleine update... uiteraard moet u zich wel houden aan de regels van die website.
Die kan bepaalde zaken dus verbieden.

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 03 mei 2018 11:35

Moet je volgens de gdpr dan geen toestemming vragen om die persoonsgegevens op te slaan of te verwerken ?

Reclame

stanhope
Topic Starter

#4 , 03 mei 2018 12:12

Wel ik slaag ze niet op. En ik weet niet hoe verwerken gedefinieerd is maar veel doe ik niet met die mails, ik bekijk ze gewoon en ga af en toe is naar de pagina waar ze gevonden is kijken.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”