Artistiek pseudonym registreren

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Artistiek pseudonym registreren

#1 , 24 apr 2018 23:50

Ik schrijf al meer dan 10 jaar poëzie, en treed daar ook erg frequent mee op op podia allerhande. Om mijn auteursrechten veilig te stellen (of alleszins om daar toch een beetje zekerheid in te proberen bouwen) deponeer ik van elke poëziebundel een exemplaar bij de overheid. Toen ik nog in Spanje woonde gebeurde dat bij de dienst "Propietat Intel.lectual" van de Catalaanse overheid GenCat, sinds ik weer in België ben gebeurt dat bij de FOD. Je krijgt dan een eigen exemplaar met een stempel met datum van indienen, en zij houden eveneens een gestempeld en getekend exemplaar bij.

Nu gebruik ik voor mijn optredens een pseudonym. Ik vroeg me af of zoiets ook kan beschermd worden.

Ik stel me immers de vraag: stel dat je een samenwerking aangaat waarbij een aantal muzikanten bijvoorbeeld een muziektrack componeren als achtergrond voor bij de poëzielezingen. In principe gaat het gewoon om een samenwerking, maar als die samenwerking frequent gebeurt en je samen begint te creëren, zouden de betrokken personen kunnen opperen dat zij deel uitmaken van een collectief onder de naam waarmee ik nu solo optreed. Wat prima is zolang je in goede verstandighouding bent, maar helaas is dat iets wat je niet altijd kan garanderen naar de toekomst toe.

Is er een manier om dat pseudonym te beschermen zodat ik dan het recht heb om bij een artistiek conflict solo door te gaan onder dat pseudonym, en kan beletten dat die andere mensen gaan eisen dat zij mee recht hebben op die naam?

Voor alle duidelijkheid: ik heb tot nu toe enkel eenmalige samenwerkingen gedaan, waarbij dus geen sprake kan zijn van zulke conflictsituatie. Maar ik anticipeer graag op eventuele problemen, eerder dan dat zorgen daarrond het creatieve proces afremmen. Ik wil graag ook bij een eventuele samenwerking weten hoe dit zit, zodat ik van tevoren weet waar ik aan toe ben eerder dan pas na een eventuele probleemsituatie te gaan uitzoeken hoe het allemaal zit. Stel dat er geen manier is om een artistiek pseudonym te beschermen, dan is het misschien een beter idee om bij een eventuele meer langdurige samenwerking een tweede pseudonym te kiezen (een soort groepsnaam) en het huidige pseudonym voor solo performances te reserveren.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding