Ontwerp custom-made dekentje zonder rechten te bespreken gebruikt voor productie

mon.MO
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontwerp custom-made dekentje zonder rechten te bespreken gebruikt voor productie

#1 , 23 feb 2018 16:51

Goeiedag,
Vorig jaar heb ik bij een leverancier (een fairtrade organisatie, nota bene !) een handgemaakt alpaca deken laten maken volledig volgens mijn eigen ontwerp. Daar dit custom-made was, een uniek 'sample', heb ik daar een behoorlijke prijs voor betaald.
Het resultaat was prachtig, iedereen enthousiast. Ik houd het deken verder in bewaring om te zien welke varianten er mogelijk zijn.
Groot was mijn verbazing toen ik de brochure met de nieuwe collectie van de fair trade organisatie per mail toegestuurd kreeg: mijn dekentje stond bij de nieuwe items die in productie zouden gaan!
Niets gecommuniceerd, niets gevraagd, alles achter onze rug om.
Na een mail of twee met vrij koele, arrogante toon ("Wij vonden jouw dekentje zo mooi dat we besloten het in onze collectie op te nemen, punt uit."), veranderde de toon plots in heel verontschuldigend. Nu spijt het hen verschrikkelijk van hier zo lichtzinnig mee omgesprongen te hebben en dat zij als fair trade organisatie inderdaad toch bepaalde ethische standaarden hoog hebben te houden (sic).
Het viel op dat ipv alleen de Peruviaanse medewerker ook een Canadese 'member of the board' bij de mailontvangers stond.
Nu vraagt men mij hoe dit rechtgezet kan worden, want er zijn nog klanten met een privé-label die hun eigenaarsrechten over de ontwerpen behouden, enz enz.
Kan iemand mij raad geven hoe dit verder aan te pakken?
Ik neem aan dat dit ook het financiële aspect zal omhelzen. Nu produceren zij nl. een ontwerp waar ik de R&D-kosten volledig van heb gedragen, mag je wel stellen. Een percentage per verkocht deken? Een aantal dekens kosteloos produceren?
Ik heb al gelezen over het 'Unregistered Design Right', maar dit omhelst waarschijnlijk alleen UK en EU?
Alvast bedankt voor feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 01 mar 2018 18:19

Het eenvoudigste is je te beroepen op je auteursrechten. Daar kan je je quasi wereldwijd op beroepen zonder al te veel problemen.

Je stelt dat:
(i) het ontwerp van deken auteursrechtelijke bescherming geniet omwille van jouw vrije en creatieve keuzes;
(ii) dat zij maw toestemming moeten vragen willen zij dat ontwerp tonen aan het publiek, reproduceren en/of distribueren;
(iii) zij dat niet hebben gedaan en dus je auteursrechten hebben geschonden.

Vervolgens eis je dat ze de onrechtmatige handelingen onmiddellijk stop zetten en eis je dat ze je vertellen hoeveel stuks er reeds verkocht werden. Op basis daarvan vraag je een vergoeding.

Dreig maar met juridische stappen. Zorg dat het niet lijkt dat je te snel tevreden bent. Anders sturen ze je met twee dekentjes naar huis, terwijl zij pakken winst maken met jouw ontwerp.

Als ze nog over de brug willen komen met een financieel voorstel kunnen ze dat nog doen.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”