SlowLoris

stanhope
Topic Starter

SlowLoris

#1 , 06 feb 2018 22:18

Is het bezit van (zelfgeschreven) code die in staat is om een Slowloris denial of service attack uit te voeren legaal?

Wat meer achtergrond: ik studeer toegepaste informatica en ben min of meer begonnen aan het schrijven van een java programma dat in staat is om, indien de correcte parameters worden meegegeven, een slowloris attack uit te voeren. Als ik ooit dat programma zo zou tweaken dat het een effectieve slowloris kan uitvoeren dan zal het alleen zijn tegen of mijn localhost of een server die van mij is.
Die software die ik schrijf zal nooit online komen en ik zal hem nooit verdelen naar andere personen. Het is puur voor eigen gebruik en om bij te leren over java en hoe (een deel van) het internet werkt.

Ik zou natuurlijk iets anders kunnen kiezen om te schrijven, maar voor mij is dit het programmeur-equivalent van gaan skydiven :D

Dus is het volkomen illegaal om code te bezitten die in staat is om een denial of service attack uit te voeren of hangt het af van de motieven van de bezitter?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 feb 2018 22:28

De vergelijking die ik graag maak bij zo'n vragen:

Je mag thuis toch ook een vlijmscherp mes hebben, waarmee je andere mensen kunt doden?
Je kunt de mensen dan in stukken snijden, en opbergen in een diepvries.
2 gevaarlijke hulpmiddelen dus.

Vervang "mens" door bijvoorbeeld "kip" in mijn voorbeeld, en het is toegelaten.
Vervang "externe server" door "localhost" in jouw voorbeeld (zoals je al gesteld had), en dit is dus ook toegelaten me dunkt.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 07 feb 2018 11:01

Zit er geen IT-recht in uw opleiding?

Code kan an sich nooit illegaal zijn, evenmin als het aanvallen van uw eigen systemen. Het strafwetboek heeft het expliciet over het overschrijden van uw bevoegdheid: "Hij die, terwijl hij weet dat hij daartoe niet gerechtigd is (...)".
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

stanhope
Topic Starter

#4 , 09 feb 2018 11:20

Zit er geen IT-recht in uw opleiding?
Dat zou fantastisch zijn toch? Maar nee jammer genoeg niet. Frans en boekhouden wel :D

Bedankt voor de antwoorden, ik zal ervoor zorgen dat de standaardinstellingen localhost enzo zijn.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”