iets bestaand herproduceren

melchett
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

iets bestaand herproduceren

#1 , 30 jan 2018 15:38

Ik wens een bestaand houten bordspel uit te geven.
De leeftijd van dit spel is minstens 70 jaar oud, dit werd ooit uitgegeven door de firma Manu Bois, een firma die nu niet langer bestaat. Ik heb op Espacenet niks teruggevonden over een bestaand patent omtrent dit spel. Dit spel heeft ook geen naam.

Kan ik ongestoord dit spel reproduceren ? een eigen naam geven ? indien ja, bestaat de mogelijkheid dat er nadien iemand de rechten op dit volgens mij publieke spel toch nog claimt en er opnieuw een auteursrecht op gelegd wordt ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 feb 2018 14:01

Je zal voor een (normaal) bordspel geen octrooi kunnen verkrijgen. Er komt te weinig technische inventiviteit bij kijken. Het is dus normaal dat je niets zal vinden via een octrooizoekmachine zoals Espacenet.

Waar kan je wel tegen kunt stoten bij bordspellen: auteursrecht en modellenrecht.

Auteursrecht komt ten einde 70 jaar na de dood van de auteur, dus niet 70 jaar nadat het is uitgebracht. Stel dat het spel exact 70 jaar geleden werd uitgebracht, dan zal het auteursrecht erop vandaag nog steeds gelden, tenzij de auteur dezelfde dag zijn hoofd heeft neergelegd.

Modelrecht zal niet meer van toepassing zijn (duurtijd is korter).

Als je het spel opnieuw wil uitbrengen, zorg dan voor de zekerheid voor een andere vormgeving en een andere naam.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”