Kopieëren van beschermde partituren

Teimolod
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kopieëren van beschermde partituren

#1 , 19 jan 2018 15:36

Omdat niet alle uitgeverijen af te dekken zijn via een licentie, blijven er nog altijd liedjes over waarvoor ieder koorlid een origineel moet hebben bij een uitvoering in de publieke ruimte.
Spijtig genoeg zijn niet alle originele partituren even gebruiksvriendelijk, ze kunnen te klein gedrukt zijn, vermengd zijn met instrumentpartijen enz. Ik vraag me af of het wettelijk toegelaten is om een kopie van de eigen originele (beschermde) partituur om te bouwen tot een "zingvriendelijke" versie voor het publiek domein.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pascalglick
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2018 13:27

DOEN!

- gedigitaliseerd door U daar liggen uw rechten

- en even zo net de product of schrijver te vermelden

DE 'rechten' liggen uiteraard bij de schrijver

U hebt ENKEL een recht op de 'gedigitaliseerde' vorm


Heb een prachtig voorbeeld hieromtrent

2 schoolvrienden.

1 had een prachtig lied geschreven (muziek) dus noten.

die andere vriend was zoals U die had "een copietje' gemaakt en dat gespaard en gedigitaliseerd.

Dit is een zeer bekend nummer geworden de discussie en wet loopt nog dus kan er niet teveel over uit breiden.

Want ja zonder die digitalisering was het 'liedje' verloren

Dus gewoon tot een 'compromis' komen

Een thoh een bedrag

80% schrijver

20% voor u om te bewaren

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 24 jan 2018 14:30

Niet helemaal hetzelfde, maar toch vergelijkbaar : vroeger moest ik regelmatig muziek e.d kopiëren en/of bewerken voor gebruik in het theater. De muziek, of de bewerkte versie (ingekort, hoger/lager, sneller/langzamer....) stond op computer of zelf gebrande CD; ik had echter wel de originele, gekochte cd bij als bewijs. Nooit problemen mee gehad.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 24 jan 2018 17:27

Wat er wél mag: stel dat je een legale partituur hebt van een muziekstuk met verschillende partijen (zoals poster aangeeft) dan mag je wel zelf een reductie "schrijven" voor een bepaald ensemble: bijvoorbeeld een orkestpartituur voor een koor met orkest: daarvan mag je een reductie schrijven voor kamerkoor. Dat is dan een eigen creatie. : Maar die moet je dan zelf met een partiturenprogramma of met de hand je partituur aanmaken. (dus géén partijen fotocopieren). Dit "creerern"mag wel én je kan er ook je auteursrechten op laten gelden: want je hebt dan zelf een arrangement "geschreven".

Jabbe
Berichten: 586

#5 , 24 jan 2018 17:38

Omdat niet alle uitgeverijen af te dekken zijn via een licentie, blijven er nog altijd liedjes over waarvoor ieder koorlid een origineel moet hebben bij een uitvoering in de publieke ruimte.
Spijtig genoeg zijn niet alle originele partituren even gebruiksvriendelijk, ze kunnen te klein gedrukt zijn, vermengd zijn met instrumentpartijen enz. Ik vraag me af of het wettelijk toegelaten is om een kopie van de eigen originele (beschermde) partituur om te bouwen tot een "zingvriendelijke" versie voor het publiek domein.
Ik kan Eylis hierin bijtreden:

In principe kan dat wel zolang u voor elke kopie een origineel in huis hebt (met toestemming van auteur of uitgeverij of via SEMU)
Met de kopie doet u dan wat u wilt. Van zodra het niet meer op het origineel lijkt, kan u dit dan weer meermaals kopiëren zonder probleem.
In uw geval wil u een koorbewerking (voor SATB veronderstel ik) door te puzzelen met de onderdelen van de kopie, dan hebt u uw eigen werk, en daar kan niemand iets tegen in brengen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 24 jan 2018 23:49

Het volstaat om hier en daar een valse noot in te lassen, denk ik toch.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Teimolod
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jan 2018 14:04

Ik probeer de wet op de bescherming van intellectuele eigendom te begrijpen. Het gebruik van een kopie van een beschermd werk in de privésfeer lijkt voor mij te behoren tot de uitzonderingen die de wet toelaat, voor gebruik in de publieke ruimte zie ik niet dat daarvoor ook een uitzondering voorzien is.
Verder is het ten gehore brengen van een beschermd werk in de publieke ruimte (auteursrechten) niet hetzelfde als het gebruik van beschermde partituren (uitgeversrechten) die voor die uitvoering nodig zijn. Ik zie bij uitvoeringen van grote werken nogal eens hoe aan een bijna onpraktisch tempo bladzijden van de partituur worden omgeslagen. Als het toegestaan zou zijn, zouden in mijn ogen de professionele gebruikers ook "gebruiksvriendelijke" versies maken van hun eigen origineel. Tot nader order ga ik me niet op glad ijs begeven want bij veroordeling zit je met een strafblad en het strafrecht voorziet grote straffen. Alvast bedankt voor de reacties.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”