Legale muziekbronnen en SABAM

BramS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Legale muziekbronnen en SABAM

#1 , 21 jul 2017 00:20

Beste forumleden,

Als DJ zit ik met een aantal vragen wat betreft digitale downloads, auteursrecht en SABAM.

Om met gekopiëerde muziek te mogen draaien heb je als DJ een licentie nodig, hiermee betaal je voor de toestemming van SABAM om reproducties van je eigen (legale) downloads of cd's te maken die niet vallen onder de uitzonderingen zoals bepaald in het Wetboek van Economisch Recht.

Op de website van SABAM staat onder Legale muziekbronnen het volgende gedefiniëerd:
Met een originele download of podcast bedoelt men de eerste vastlegging van deze download: dit is op de computer of smartphone waarmee de aankoop en de download werden verricht. Dit betekent dat het maken van een kopie naar een andere computer, externe harde schijf, smartphone, mp3-player, usb-stick, cd-r, enz. enkel is toegelaten voor strikt privégebruik.
Ik heb hier enkele vragen bij:
  1. In hoeverre is SABAM bevoegd om dit te definiëren?
  2. Bestaat er voor deze definitie een wettellijk kader of precedent?
  3. Wat valt er onder de eerste vastlegging van een download?
    Met iTunes kan je bvb een album kopen en meerdere malen downloaden, maar niet opnieuw kopen.
    Als mijn computer zou crashen en ik koop een nieuwe, kan ik inloggen op mijn account en mijn reeds gekochte albums downloaden.
    Zou dit dan beschouwd worden als een kopie?
    Zo ja, dan is dit het equivalent van een cd kopen, in een cd-speler steken en die cd-speler overal mee naartoe moeten nemen waar je de cd wil afspelen.
    Als je cd-speler stuk zou gaan, ben je je cd ook kwijt.
    En de winkelketen waarvan je hem gekocht hebt zou je geen andere kunnen verkopen, je kan enkel nog een kopie voor eigen gebruik krijgen.
Een mogelijke denkpiste is om de iTunes bibliotheek op een externe harde schijf te zetten en dan pas je muziek kopen en downloaden, maar dan zou je die enkel mogen afspelen met de computer of smartphone waarmee de aankoop én de download werden verricht.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BramS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2017 17:24

Iemand die kennis van zaken heeft en hier meer duidelijkheid over kan verstrekken?

BramS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 nov 2017 15:31

Niemand?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2017 16:12

Hoe gaat SABAM controleren of het bestand op uw "device" de eerste download is? Men kan enkel op uw verklaring afgaan, zou ik zo denken. Of men zou moeten nagaan wanneer een bestand aangemaakt is, en of dit overeenkomt met de "aankoopdatum", maar er bestaan genoeg online tools om de create date van een bestand te wijzigen, dus sluitend is dat zeker niet...

Ik denk dat die vermelding redelijk "theoretisch" is, en moeilijk praktisch te controleren, eerlijk gezegd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”