Doorlinken domeinnaam

jornve
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Doorlinken domeinnaam

#1 , 30 jun 2017 19:53

Dag allen

Graag jullie advies over het doorlinken van een domeinnaam. Ik heb de (.be) domeinnaam van een concurrent geregistreerd en laten doorlinken naar de website van onze startup. Mijn concurrent had tot hiertoe enkel de domeinnaam met internationale extensie geregistreerd, toch zijn ze al 1 jaar actief. Echter vandaag heb ik een brief ontvangen van een advocaat waarin ik wordt beschuldigd van:
  • Cybersquatting
  • Daden van oneerlijke concurrentie
Concurrent eist dat ik de domeinnaam met onmiddellijke ingang aan hun overdraag.

Aangezien ik de aangekochte domeinnaam van de concurrent enkel maar laat doorlinken (url wijzigt dus van X naar onze domeinnaam) vraag ik me af of deze beschuldigingen correct zijn. Onze startup zit momenteel in volle groei fase waardoor ik juridische stappen wil vermijden zodat we ons kapitaal kunnen gebruiken om onze groei verder te zetten. Concurrent heeft een aantal grote bedrijven achter zich en ik heb het gevoel dat ze ons middels deze weg willen intimideren.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jun 2017 20:39

Om de overdracht van de domeinnaam te bekomen, moeten de eisende partij drie voorwaarden aantonen die samen vervuld moeten zijn:

1. De domeinnaam is identiek aan, of stemt er zodanig mee overeen dat hij verwarring kan scheppen met, een merknaam op dewelke de klager rechten heeft;
2. De domeinnaamhouder heeft geen rechten of legitieme belangen ten opzichte van de domeinnaam;
3. De domeinnaam van de domeinnaamhouder werd te kwader trouw geregistreerd en gebruikt.

Toegepast op u situatie:
1. Identiteit tussen uw domeinnaam en de merkrechten van uw concurrent: uit uw verhaal leid ik af dat er identiteit is, kortom, deze voorwaarde is hoogstwaarschijnlijk vervuld;
2. Rechten op de domeinnaam heeft u niet aangezien het merkrechten betreft die behoren aan uw concurrent. Doorlinken naar uw website is geen legitiem belang. Deze voorwaarde is hoogstwaarschijnlijk vervuld;
3. U registreerde de domeinnaam met de enige bedoeling om hem door te linken naar uw eigen site. Gezien u een rechtstreekse concurrent bent, wordt dat aanzien als een gebruik te kwader trouw. Deze voorwaarde is hoogstwaarschijnlijk vervuld.

De kans dat de eisende partij gelijk krijgt in een CEPINA/ADR-procedure of voor de rechtbank is zéér hoog.
Beste advies dat ik u kan geven is om de domeinnaam aldus zo snel mogelijk over te dragen.

Meer info kan u onder meer hier vinden: https://www.dnsbelgium.be/nl/domeinnaam ... geschillen

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”