Bescherming instellingen nabewerkingsprogramma

bodum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bescherming instellingen nabewerkingsprogramma

#1 , 27 jun 2017 08:40

Mijn zus heeft een fotografiestudio en omdat ze de aanvragen zelf niet meer gebolwerkt krijgt, wil ze graag iemand in dienst nemen (een andere fotograaf) om te helpen met de fotoshoots en de nabewerking.

Nu heeft ze, door de jaren heen, heel specifieke settings in haar nabewerkingsprogramma ingesteld. Dit gaat bijvoorbeeld om filters, meer of minder contrast, bepaalde kleurinstellingen etc. Ze heeft daar echt lang aan gesleuteld en dat heeft echt wel waarde op zich (zo zie je ook wel eens dat fotografen dit in "pakketten" online verkopen). Als er een medewerker in de zaak komt, heeft ze schrik dat die gewoon die settings gaat kopiëren (een simpele print screen, en je hebt ze bij wijze van spreken) en gaat gebruiken voor eigen doeleinden (tijdens of na afloop van de arbeidsovereenkomst).

Vallen die settings te beschermen op één of andere manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 27 jun 2017 08:45

Het gaat slechts om instellingen van een aangekocht programma. Die kan je net zomin beschermen als de stand van de volumeknop van mijn geluidsinstallatie.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bodum
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jun 2017 08:57

Hmm, daar vreesde ik al voor.

Kan een geheimhoudingsovereenkomst of een niet-concurrentiebeding een uitweg vormen?

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 27 jun 2017 14:09

Stel dat iemand ondanks die voorzorgen die instellingen toch overneemt, hoe ga je dat in de eerste plaats bewijzen?

Het klinkt een beetje zoals het patenteren van een kookrecept. Je kan dat proberen en daar veel geld aan spenderen, maar als iemand simpelweg 1 ingrediënt aanpast kan dit al buiten het bereik van je patent vallen.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”