Quoten van songteksten voor blogartikel of recensie

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Quoten van songteksten voor blogartikel of recensie

#1 , 22 jun 2017 04:58

Ik heb een blog waarop ik ondermeer concertreviews en -recensies schrijf van concerten die ik zelf bijwoonde, CD besprekingen, en soms zet ik ook artikels online van bepaalde songs die ik mooi genoeg vind dat ze een eigen artikel verdienen.

Doorgaans ben ik erg voorzichtig met het citeren van (een deel van) de lyrics, maar dat maakt het schrijven van het artikel wel lastiger. Immers, uitleggen waar de song over gaat, de tekst analyseren, de mogelijke interpretaties of betekenissen uitleggen ... kan je het beste als je de tekst (volledig of bepaalde passages daaruit) aan het artikel toevoegt.

In principe mag je bij mijn weten geen auteursrechtelijk beschermd werk (zoals een songtekst) overnemen, maar mag je wel citeren als het voor doeleinden van bv een artikel of recensie is. Maar waar trekt men de grens wanneer een (stuk van de) songtekst citeren met de bedoeling de song dan te analyseren, legaal en volledig acceptabel is?

En stel dat het citeren van lyrics effectief mag indien voor het doeleinden van een artikel/recensie/analyse van de song, waar trekt men dan de grens hoeveel zinnen of passages van het lied je mag citeren in het artikel? In sommige gevallen kan je de betekenis van een lied (of de interpretatie die je er zelf aan geeft) pas goed uitgelegd worden mits je de volledige songtekst citeert en ontleedt ; in sommige gevallen volstaat het om een bepaalde passage uit het lied of bepaalde zinnen aan te halen.

In de marge: is het "embedden" van de videoclip van de song die je bespreekt (dus een link plaatsen naar de YouTube URL van de videclip ; of de video via "embedding" in je blogartikel verwerken) toegelaten? Ik heb het dus expliciet over embedding waar de video wel gespeeld kan worden vanuit je blogpost, maar bij Wordpress.com en Blogger.com volstaat het de YouTube/Vimeo/DailyMotion URL van de clip te typen en de embedding gaat automatisch.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#2 , 10 jul 2017 22:01

In de marge (side question): mag je op Facebook of Twitter een link posten naar een video op YouTube (of "embedden") of wordt dit beschouwd als het onrechtstreeks illegaal verdelen van auteursrechtelijk beschermd materiaal?

WP002
Berichten: 1479

#3 , 11 jul 2017 10:26

In principe mag je bij mijn weten geen auteursrechtelijk beschermd werk (zoals een songtekst) overnemen, maar mag je wel citeren als het voor doeleinden van bv een artikel of recensie is. Maar waar trekt men de grens wanneer een (stuk van de) songtekst citeren met de bedoeling de song dan te analyseren, legaal en volledig acceptabel is?
Hangt af van de bedoeling. Naast recensie mag je ook citeren voor studiedoeleinden. Als je niet zomaar klakkeloos zonder meer de lyrics kopieert maar er daadwerkelijk een uitgebreide analyse aan vasthangt, zal niemand daar over vallen.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 11 jul 2017 10:50

Bij een citaat moet je altijd de bron vermelden.

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#5 , 12 jan 2018 03:47

Bij een citaat moet je altijd de bron vermelden.
Dat is evident, en gezien de lyrics zouden geciteerd worden in een artikel/recensie over een bepaalde song of concert, is het zelfs pure noodzaak de bron te vermelden. Maar alleen al uit eerlijkheid is dat eigenlijk evident.

Ik vroeg me alleen af of het legaal mag om bepaalde delen uit een songtekst te reciteren, ter illustratie waarom je het lied net zo goed vindt, of met als doel te analyseren.
Het gaat niet om artikels voor studiedoeleinden maar voor mijn persoonlijke blog, waarop ik oa songs, concerten en albums bespreek.



In de marge: is het legaal een link naar een videoclip op YouTube te delen via Twitter of Facebook? Of wordt dat beschouwd als een song illegaal verspreiden, ook al is de video naar dewelke je linkt niet door jezelf online gezet?

WP002
Berichten: 1479

#6 , 12 jan 2018 11:31

Ik vroeg me alleen af of het legaal mag om bepaalde delen uit een songtekst te reciteren, ter illustratie waarom je het lied net zo goed vindt, of met als doel te analyseren.
Het gaat niet om artikels voor studiedoeleinden maar voor mijn persoonlijke blog, waarop ik oa songs, concerten en albums bespreek.
Dan ben je inderdaad een recensie aan het maken, en dan mag je daarin citeren, ja.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”