Rechten op cursus

gebruiker4567
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechten op cursus

#1 , 08 jun 2017 11:26

Bij ons aan de Hogeschool Gent hebben we via een online platform (chamilo) toegang tot pdf bestanden van alle geprinte cursussen van onze faculteit. Dit is uitermate handig in deze moderne tijden. Echter weigert 1 docent jaar na jaar opnieuw dat zijn cursus online gezet wordt omdat hij bang is voor zeemonsters, piraten en al die vreemde wezens die het internet bevaren. Ook het privé overdragen van een digitale versie weigert hij.

De cursus is een cursus van de Hogeschool Gent, geschreven door de docent. De cursus is in geprinte versie vrij beschikbaar via de cursusdienst. De docent is een werknemer van de hogeschool.

Mijn vraag is simpel: is de cursus eigendom van de hogeschool of heeft de docent als privé persoon hier rechten op? Als de cursus eigendom is van de hogeschool kan ik hun contacteren voor een digitaal exemplaar.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2017 11:48

U kan contacteren wie u wil, maar u zal niemand kunnen dwingen om een digitale versie beschikbaar te maken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2017 13:18

Mijn vraag is simpel: is de cursus eigendom van de hogeschool of heeft de docent als privé persoon hier rechten op?
Daar kan niemand u hier op antwoorden, aangezien niemand de overeenkomst tussen de hogeschool en de docent kent. Voor hetzelfde geld is de docent zelfstandige en is de overeenkomst niet tussen hogeschook een privé persoon, maar tussen hogeschool en een bedrijf.
Als de cursus eigendom is van de hogeschool kan ik hun contacteren voor een digitaal exemplaar.
Als de cursus inderdaad eigendom is van de hogeschool, kan u hen contacteren met de vraag of u een digitaal exemplaar kan krijgen. Men kan u dit echter wel weigeren.

Een deftig kopieertoestel kan tegenwoordig perfect een cursus inscannen en via OCR omzetten naar een PDF waaruit je tekst kan knippen en plakken. Als je een papieren versie van de cursus hebt, draai deze dan even door zo'n copier / scanner, en je hebt een digitale versie. Let wel: deze digitale versie is daarna enkel voor eigen gebruik. Je mag deze daarna niet zomaar verspreiden (tenzij je de toestemming hiervoor zou hebben van de rechthebbenden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”