publiceren zonder toestemming opdrachtgever

SR1988
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

publiceren zonder toestemming opdrachtgever

#1 , 29 apr 2017 16:05

Een auteur schrijft een tekst in opdracht van een firma.
Mag de auteur (alleen hij beschikt over de intellectuele eigendomsrechten van het werk), zijn werk publiceren zonder toestemming van de opdrachtgever?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 jun 2017 15:52

Het divulgatierecht (= recht om als auteur te beslissen wanneer je werk "klaar" is en verspreid mag worden) behoort enkel en alleen de auteur toe.
Veel zal afhangen van de concrete situatie, echter, wat meer info kan je alvast hier vinden: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... UfWNtykKM8

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2017 16:41

Zal inderdaad afhangen van wie de effectieve intellectuele rechten heeft op het werk en hoe dit overeengekomen is tussen opdrachtgever en auteur. Als deze rechten niet naar de opdrachtgever overgedragen worden, kan de auteur met zijn werk doen wat hij wil (en is de opdrachtgever vrij dom geweest bij het opstellen van het contract).

Wij werken op ons bedrijf met héél wat consultants die "auteur" zijn van programmacode, maar in hun contracten staat zeer duidelijk dat wat zij creëren tijdens hun opdracht van ons bedrijf, ook intellectuele eigendom blijft van ons bedrijf. Deze code mogen zijn dus niet meenemen eens ze het bedrijf verlaten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”