... in ware maffia stijl

recycleer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

... in ware maffia stijl

#1 , 20 feb 2017 10:22

Beste,
Vorige week ontving ik een e-mail van X waarin ze me vragen (eisen) om binnen de 14 dagen 636€ te betalen voor het publiceren van 3 foto's op mijn website.
Al praktisch mijn hele leven spaar ik alles van mijn favoriete sportploeg. Een 10 tal jaar geleden ben ik op vraag van vele vrienden gestart met een soort online museum van mijn verzamelde materiaal. Ik ben een totale informatica leek maar met een web creator software pakket kun je zonder enige kennis ( wetgeving ) een website maken. Enkele foto's haalde ik van andere websites die eveneens die afbeeldingen gebruikten, totaal onwetend over licenties en auteursrechten. Had ik indertijd een waarschuwing gekregen dan had ik ze nooit geplaatst.
Alhoewel ik vorig jaar reeds gestopt was met de website heb ik ze nu toch maar veiligheidshalve volledig verwijderd. Twee foto's waarop ik nu auteursrechten moet betalen waren op mijn site amper 2 op 2 cm groot, de derde foto is 5 cm op 4 cm dus vele malen kleiner dan het oorspronkelijk bestand. Ik ben nu intussen al iets meer te weten gekomen over licentie en auteursrechten en ik ontken niet dat ik een fout heb gemaakt en me maar beter het moeten informeren, maar dergelijke acties van X worden toch wel redelijk in ware " maffia stijl " uitgevoerd. Het rapport is redelijk gedetailleerd ( licentie Y nr …… , 3 x 185€ per foto + 80€ dossierkosten, en dat binnen de 14 dagen te betalen.