... in ware maffia stijl

recycleer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

... in ware maffia stijl

#1 , 20 feb 2017 10:22

Beste,
Vorige week ontving ik een e-mail van X waarin ze me vragen (eisen) om binnen de 14 dagen 636€ te betalen voor het publiceren van 3 foto's op mijn website.
Al praktisch mijn hele leven spaar ik alles van mijn favoriete sportploeg. Een 10 tal jaar geleden ben ik op vraag van vele vrienden gestart met een soort online museum van mijn verzamelde materiaal. Ik ben een totale informatica leek maar met een web creator software pakket kun je zonder enige kennis ( wetgeving ) een website maken. Enkele foto's haalde ik van andere websites die eveneens die afbeeldingen gebruikten, totaal onwetend over licenties en auteursrechten. Had ik indertijd een waarschuwing gekregen dan had ik ze nooit geplaatst.
Alhoewel ik vorig jaar reeds gestopt was met de website heb ik ze nu toch maar veiligheidshalve volledig verwijderd. Twee foto's waarop ik nu auteursrechten moet betalen waren op mijn site amper 2 op 2 cm groot, de derde foto is 5 cm op 4 cm dus vele malen kleiner dan het oorspronkelijk bestand. Ik ben nu intussen al iets meer te weten gekomen over licentie en auteursrechten en ik ontken niet dat ik een fout heb gemaakt en me maar beter het moeten informeren, maar dergelijke acties van X worden toch wel redelijk in ware " maffia stijl " uitgevoerd. Het rapport is redelijk gedetailleerd ( licentie Y nr …… , 3 x 185€ per foto + 80€ dossierkosten, en dat binnen de 14 dagen te betalen.

Maar ze hebben 1 foutje gemaakt waardoor hun dossier toch niet helemaal betrouwbaar is, van 1 foto ben ik nu 100% zeker dat het niet die foto is waarvoor zij nu auteursrechten vragen. Ik heb het nagezien op de site van Y waar deze foto's terug te vinden zijn, het lijken dezelfde foto's maar ze zijn duidelijk genomen door een andere fotograaf op het zelfde moment enkele meters van elkaar. Dit is duidelijk te zien aan de diverse herkenningspunten op de achtergrond.

Hoe zou ik dat nu best verder afhandelen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2017 13:05

Als uw website niet commercieel was, en je niet ter kwader trouw was, lijkt me die eis ook overdreven. Jurudisch gezien was je mogelijk in fout, maar ik denk dat een rechter in dit soort zaken ook wel enige billijkheid aan de dag zal leggen.

De rol van X is ook nogal "mistig" in sommige gevallen => http://ictrecht.be/featured-2/vtm-nieuw ... n-machine/

Ik zou niet zomaar betalen, eerlijk gezegd. Misschien dat anderen hier nog wel goede raad voor u hebben in dit geval?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 20 feb 2017 13:52

gelieve geen namen te noemen, tenzij u nog een klacht wegens laster (beschuldigen van maffiapraktijken) wenst te krijgen van de betrokken firma X...

(heb namen verwijderd)

Reclame

recycleer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 feb 2017 16:07

Bedankt om de naam te wijzigen, ik had zover nog niet gedacht.
Het was geen commerciële site.
En stel dat ik nu niet betaal en het komt tot een rechtszaak, dan kan die fout in hun dossier toch wel serieus in mijn voordeel zijn.
Zijn dat geen afpersing praktijken, een onterechte betaling eisen.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 20 feb 2017 17:26

En stel dat ik nu niet betaal en het komt tot een rechtszaak, dan kan die fout in hun dossier toch wel serieus in mijn voordeel zijn.
Zijn dat geen afpersing praktijken, een onterechte betaling eisen.
Serieus in uw voordeel zou ik dat alleszins niet noemen. Als het ooit tot een procedure komt, zullen ze op voorhand de zaak bovendien nog wel eens grondig bekijken, en zal men dan waarschijnlijk ook wel de eigen fout opmerken.

Puur theoretisch: ja, je hebt waarschijnlijk een auteursrechtelijke gemaakt (100% zeker valt dat niet te zeggen, zonder te weten over welke foto's het gaat).

Je kan natuurlijk een berekend risico nemen en de brief negeren of betwisten. De kans dat de rechthebbende een rechtszaak zal beginnen om uiteindelijk misschien 250 euro + rpv te krijgen, is eerder klein.

Ikzelf heb een aantal jaar geleden een vergelijkbare situatie meegemaakt. Om een gratis infosessie op een website aan te kondigen werd door een collega een foto van Google geplukt (niet stilgestaan bij het auteursrecht). Een paar maanden nadien zat er een claim in de bus van + 2000 euro. Ik heb eenmalig gereageerd, toen hebben ze de claim met een paar euro geminderd. Vervolgens heb ik brieven genegeerd. Meer is er niet gebeurd.

Het ging ook om een klein fotootje op de website, gebruikt met een niet-commercieel doel, zonder dat er sprake was van kwade trouw.

recycleer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2017 18:22

In het dossier zit een gehand tekende verklaring van Y die verklaard dat zij de auteursrechthebbende zijn van de afbeeldingen in bijbehorende nota. Ze geven X de toestemming om licenties te verlenen of om op te treden tegen auteursrechtelijke inbreuken. Ik heb intussen al heel wat verhalen gelezen met personen die in hetzelfde schuitje zitten, maar nergens vind ik terug of ze dan al dan niet betaald hebben of er een rechtszaak is geweest.

alalopip
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2017 23:37

Ik heb in september 2016 ook een email gehad van een dergelijke firma om per direct meer dan 300 euro te betalen voor een minuscule foto op een blog. Ik heb mij grondig geïnformeerd over deze firma en zelfs informatie gevraagd bij de economische inspectie van de FOD Economie. Blijkbaar mag deze firma boetes innen als er auteursrechtelijke inbreuken worden gepleegd en de boetes zijn een gemiddeld tarief. Als je rechtstreeks wordt aangeklaagd door een fotograaf, kan zo'n boete zelfs oplopen tot duizenden euro's.

Ik heb die 300 euro betaald omdat ik geen zin had in een juridische strijd en aangezien ze mijn naam wisten via mijn e-mailadres. Indien je een anoniem e-mailadres hebt en ze hebben totaal geen contactgegevens, dan zou je de boete kunnen negeren maar 100% zeker ben je niet en de kosten kunnen daarna oplopen.

Ik heb ook vernomen dat ze wel degelijke rechtszaken starten tegen personen die de boete weigeren te betalen en deze ook winnen aangezien de boete meestal terecht is.

Aan jou om een keuze te maken maar ik zou zeker betalen als ze weten wie je bent. Als je niet betaalt, dan ga je daarna sowieso dieper in de buidel moeten tasten, inclusief gerechtskosten als er een rechter aan te pas komt. Hou er ook rekening mee dat dergelijke firma's in zee gaan met dure juristen, dus die kosten zijn ook voor jou.

Het lijkt dus op afpersingspraktijken maar jij bent diegene die de fout heeft begaan en via het auteursrecht mogen zij een schadevergoeding eisen. De manier waarop ze het doen is enorm efficiënt en geavanceerd. De tijd om ongestraft foto's op een website te plaatsen is definitief voorbij. Doe je het toch, dan is de kans groot dat je een e-mail of brief van dergelijke firma's krijgt.

Nog een gouden tip: verwijder alle foto's die verdacht zijn van je website. Zorg er ook voor dat je website niet voorkomt in internetarchieven zoals www.archive.org. Er zijn firma's die dergelijke websites gebruiken om inbreuken in het verleden op te sporen ook al staat een verdachte foto al een jaar niet meer op je website.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”