Data herpubliceren

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Re: Data herpubliceren

#16 , 27 jan 2017 11:54

Hoe kun je nu een database uitlezen, zonder de login gegevens te kraken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 27 jan 2017 12:40

Hoe kun je nu een database uitlezen, zonder de login gegevens te kraken.
Heu... Waarom zou een database niet openbaar kunnen zijn? Als ik naar de website van de nationale bank ga om een jaarrekening op te vragen, hoef ik toch ook niet in te loggen, om maar iets te zeggen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 jan 2017 12:42

ik ken minstens 1 gereputeerd bedrijf in de sportwereld die dit wél doet.
En wat winnen ze daar mee, als ik vragen mag?
Hij mag die database imho wél uitlezen als die publiek beschikbaar is. Hij mag daar echter niet noodzakelijk iets mee doen als hij die gegevens wil publiceren in die bewerkte vorm.
Inderdaad, da's correcter geformuleerd in het geval van de topic starter. De data uitlezen op zich mag hij wel doen, maar hij mag verder niets met de UITGELEZEN data doen. Hij mag diezelfde data echter wel op een andere manier proberen verzamelen dan uitlezen uit die database, en dan mag hij met de zelf verzamelde data doen wat hij wil.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 27 jan 2017 14:06

Hoe kun je nu een database uitlezen, zonder de login gegevens te kraken.
Heu... Waarom zou een database niet openbaar kunnen zijn? Als ik naar de website van de nationale bank ga om een jaarrekening op te vragen, hoef ik toch ook niet in te loggen, om maar iets te zeggen?
Appels en peren zijn twee verschillende vruchten. Een database is geen website, die kun je nergens online zien.
Als ik de database van het forum hier ga uitlezen dat doe ik een strafbaar feit, omdat ik ook de vertrouwelijke informatie kan zien of gebruiken, zoals mail adressen etc.

Er is nog zoiets als copyright, dat slaagt niet enkel op foto of schilderij maar ook op tekst, je mag ze bekijken en lezen maar niet verder publiceren zonder toestemming..


https://www.nbb.be/nl/disclaimer-en-jur ... informatie
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

BrainTrain
Berichten: 496

#20 , 27 jan 2017 15:42

Ik heb al in verschillende bedrijven gewerkt / voor verschillende bedrijven gewerkt, en er is geen enkel bedrijf dat met opzet foute data in hun database steekt, hoor. :roll:
ik ken minstens 1 gereputeerd bedrijf in de sportwereld die dit wél doet.
Dus concreet: mag hij die database uitlezen? Neen! Mag hij zelf een database aanleggen die exact dezelfde gegevens bevat? Ja!
Hij mag die database imho wél uitlezen als die publiek beschikbaar is. Hij mag daar echter niet noodzakelijk iets mee doen als hij die gegevens wil publiceren in die bewerkte vorm.
Ik heb ook nog voor een bedrijf gewerkt die in hun databases minstens 1 fictief record toevoegden, net om die reden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 27 jan 2017 16:01

Appels en peren zijn twee verschillende vruchten. Een database is geen website, die kun je nergens online zien.
Denk jij dat die jaarverslagen niet in een database zitten? Denk jij dat de producten die je in gelijk welke webshop kan kopen, niet in een database zitten? Dit zijn stuk voor stuk databases die via een webinterface, al dan niet met authenticatie, raadpleegbaar zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#22 , 01 feb 2017 19:18

Een database is geen website, die kun je nergens online zien.
Als ik de database van het forum hier ga uitlezen dat doe ik een strafbaar feit, omdat ik ook de vertrouwelijke informatie kan zien of gebruiken, zoals
"databank : een verzameling van werken, gegevens of andere zelfstandige elementen, systematisch of methodisch geordend, en afzonderlijk met elektronische middelen of anderszins toegankelijk" (Art. I.13 WER)

Een databank is niet meer of niet minder dan dat. Kan dus perfect online staan, kan perfect enkel "offline" bestaan, kan perfect "verstopt" zitten in de back-end van een website, kan perfect openbaar zijn...

De individuele gegevens uit een databank zullen eerder zelden onder een beschermingsregime vallen (tenzij het nu zou gaan om een databank met foto's ofzo...). Meestal is er immers geen sprake van "oorspronkelijkheid" waardoor er geen auteursrechtelijke bescherming is.

De databank zelf kan onder 2 beschermingsregimes vallen: het auteursrecht of het aparte databankenrecht.

Voor auteursrecht: oorspronkelijkheid vereist. Overname van essentiële onderdelen van het originele werk mag niet zonder toestemming ("kan je het oorspronkelijk werk nog herkennen?"). Deze bescherming vloeit niet door tot de individuele elementen van de databank! Het gaat om de databank in zijn geheel.

Voor het aparte databankenrecht: bescherming indien de databank het resultaat is van een kwalitatief of kwantitatief substantiële investering. Wat wel en wat niet mag, vind je hier min of meer correct terug: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... JImgvnhCUk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 02 feb 2017 16:17

Eindelijk nog een deftig antwoord in dit draadje. Ik kan me enkel bij uw uitleg aansluiten, Weo ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

vladimirkechinov
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#24 , 06 feb 2018 17:29

Als het openbaar is gemaakt kan men zich dan niet beroepen op het citaatrecht? Mits het niet klakkeloos overnemen is.

Doelen bij citeren
Een citaat moet een bepaald doel dienen. Zomaar een stukje tekst of een foto verwerken in een artikel is nog geen citaat. De wet noemt de volgende doelen expliciet:

....

Wetenschappelijke verhandeling: denk bijvoorbeeld aan het bespreken van eerder onderzoek, of het aanhalen van een stelling of bewijs dat je eigen onderzoek ondersteunt

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#25 , 07 feb 2018 15:19

Daar vrees ik voor. Jouw werkwijze valt m.i. niet volledig onder de voorwaarden van de uitzondering, meer bepaald:

- beperkt tot wat nodig
- het citeren moet geschieden overeenkomstig de eerlijke beroepsgebruiken
- met het oog op kritiek, polemiek, recensie, onderwijs of in het kader van wetenschappelijke werkzaamheden

Citaatrecht is de uitzondering binnen het auteursrecht.
Je zal ook naar het databankenrecht moeten kijken.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”