filmpje op facebook

sleepymiauw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

filmpje op facebook

#1 , 12 dec 2016 19:08

Beste,
Mijn man had een tijd geleden de afspraak om samen met een collega naar het buitenland te gaan om daar les te geven over honden. Door omstandigheden is mijn man niet meegegaan en heeft hij zich terug getrokken uit dat avontuur. Nu is het wel zo dat zijn collega op zichzelf een bedrijf is begonnen en ook een Facebook pagina heeft gemaakt waar hij filmpjes op zet. Mijn man heeft gevraagd om de filmpjes waar hijzelf op staat te verwijderen daar het niet echt eerlijk is om reclame te maken met het werk van mijn man zonder hem daar verder in te herkennen. Deze weigert dat te doen. Mijn vraag is dus of we eigenlijk een poot zouden hebben om op te staan moest dit ooit voor het gerecht komen. Het laatste filmpje dat gepost is, is zonder toestemming gebeurd en mijn man is heel duidelijk in beeld (als enige zelfs.) Bij de eerste filmpjes hadden we niet echt een probleem. We moeten geen vergoeding krijgen en zijn niet uit op een deel van de winst of zo. Dit is eerder een principe kwestie. We willen ook onze broek niet scheuren aan heel dit verhaal.

bedankt
Katrien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 dec 2016 10:21

Het hangt er een beetje van af. Als die filmpjes toen werden gemaakt met de duidelijke toestemming van je man, wetende waarvoor ze zouden dienen, is de uitkomst van een procedure moeilijk voorspelbaar.

Als je man niet wist dat de beelden uiteindelijk gebruikt zouden worden voor reclamefilmpjes, dan kan je de verspreiding ervan m.i. zeker tegengaan.

De duidelijkste bepaling waar je naar kan verwijzen is de volgende:

"De auteur of de eigenaar van een portret dan wel enige andere persoon die een portret bezit of voorhanden heeft, heeft niet het recht het te reproduceren of aan het publiek mede te delen zonder toestemming van de geportretteerde of, gedurende twintig jaar na diens overlijden, zonder toestemming van zijn rechtverkrijgenden." (art. XI.174 Wetboek Economisch Recht)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2016 11:12

We willen ook onze broek niet scheuren aan heel dit verhaal.
Dus hiervoor procederen is uitgesloten in dat geval. Dan rest u enkel facebook te contacteren met de vraag de filmpjes te verwijderen, maar of ze dit ook gaan doen, is maar de vraag. Ik acht de kans dat ze dit doen kleiner dan de kans dat ze dit wel doen, eerlijk gezegd. Maar je kan altijd proberen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 13 dec 2016 11:30

Met een AS vragen of ze u onherkenbaar maken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sleepymiauw
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 dec 2016 17:38

Dank u wel. Niet de antwoorden waarop ik had gehoopt, maar beter dit dan achteraf op de blaren moeten zitten. :-)

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 13 dec 2016 18:21

Goh. Op zich toch geen slechte positie?

Je man is in zijn recht om te vragen om de filmpjes te verwijderen en geen nieuwe online te plaatsen met zijn persoon erin.

Verstuur een aangetekend schrijven waarin je dit eist. Dit is altijd de eerste stap. Je maakt duidelijk dat je zal procederen indien ze niet tegemoet komen aan zijn vraag en dat hij in dat geval ook een schadevergoeding zal vragen + gerechtskosten, inclusief de rechtsplegingsvergoeding.

Uiteraard is een procedure bij voorkeur te vermijden...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 dec 2016 08:59

Dank u wel. Niet de antwoorden waarop ik had gehoopt, maar beter dit dan achteraf op de blaren moeten zitten. :-)
Mag ik vragen wat u dan verwacht had als antwoord? Op zich heeft uw man zeker recht om te vragen die filmpjes te verwijderen, maar aangezien u geen hoge kosten wenst te maken, is dit recht afdwingen moeilijk. Als u er een advocaat op zet (wat u uiteraard wel geld zal kosten, zelfs als u de rechtspelingsvergoeding toegewezen wordt, dekt dit bij lange niet de advocaatskosten), maakt u echter een grote kans dat de filmpjes verwijderd moeten worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”