Sponsercontract

StijnSmet1994
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

Sponsercontract

#1 , 18 nov 2016 13:49

Hey,

Ik zit met een vraagje:

Ik heb een website gesponsord voor mijn lokale volleybalclub maar ik heb alle gegevens moeten overdragen omdat ik er mee stop.
Kan ik eisen dat mijn werk offline wordt gehaald? Want de site wordt nu eigenlijk door men rechtstreekse concurrent beheerd.


alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duivenliefhebber
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 nov 2016 14:06

Was er een schriftelijk sponseringscontract ?

Misschien eens volgende internetlink erop nalezen ?
https://www.alphamegahosting.com/siteco ... olicy-tips

Belgisch Auteursrecht
http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... C78rvnhBaQ

Succes met jouw verdere speurtocht.

StijnSmet1994
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#3 , 18 nov 2016 14:13

Neen, een concreet contract was er niet maar een begin van bewijs dankzij emails. Weet niet of dit in men voor- of nadeel speelt!
Alvast bedankt voor de reactie

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2016 14:39

Ik heb een website gesponsord voor mijn lokale volleybalclub
Met andere woorden: u hebt gratis en voor niets, maar wel in opdracht van de volleybalclub, een website gemaakt? En in ruil daarvoor wordt de naam van uw onderneming vermeld op de website / op evenementen van de club / shirts / weet ik veel? Dan lijkt het me dat de volleybalclub eigenaar is van de site die u gemaakt hebt.
Kan ik eisen dat mijn werk offline wordt gehaald? Want de site wordt nu eigenlijk door men rechtstreekse concurrent beheerd.
Ik vrees er wat voor. U bent vergoed voor uw werk, door de reclame die de sponsoring met zich meebracht. Bijgevolg is dat werk eigendom van de club.
Neen, een concreet contract was er niet maar een begin van bewijs dankzij emails.
Begin van bewijs van wat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 18 nov 2016 15:59

Op wie zijn naam staat de domeinnaam en hosting.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

StijnSmet1994
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#6 , 18 nov 2016 16:03

Ik heb het zelf al gevonden :) Toch bedankt voor de medewerking

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2016 16:03

Op wie zijn naam staat de domeinnaam en hosting.
Speelt weinig rol wat content betreft. Zelfs al staat domeinnaam en hosting op naam van de TS, dan zou hij in principe toch de content van de site moeten overdragen aan de club en de domeinnaam vrijgeven (uiteraard moet hij niet verder opdraaien voor de kosten van hosting en domeinnaam).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2016 16:04

Ik heb het zelf al gevonden :) Toch bedankt voor de medewerking
Wat heb je zelf al gevonden? Nu ben ik wel benieuwd...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

StijnSmet1994
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#9 , 18 nov 2016 16:12

Ik heb sowieso mijn morele auteursrechten waarop ik terug kan vallen. Dus ik kan eisen dat de site offline halen via die weg :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 nov 2016 16:30

Ik heb sowieso mijn morele auteursrechten waarop ik terug kan vallen. Dus ik kan eisen dat de site offline halen via die weg :)
Good luck, zou ik zo zeggen. Ik ben niet zo zeker dat je dit zal lukken... Je kan het natuurlijk altijd eisen van hen, en met dit argument zwaaien. Als ze zich laten intimideren hierdoor en de site offline halen, heb je geluk. Als ze niet onder de indruk zijn en niets doen, zal je gerechtelijke stappen moeten ondernemen. Ik durf mijn hand dan zeker niet in het vuur steken dat je dit gaat winnen, hoor... Om over "morele rechten" te spreken, ga je toch moeten aantonen dat deze rechten bestaan. Puur het feit dat jij een website gemaakt hebt, geef u geen "morele rechten", net zoals een werkenemer die een website voor zijn wergever maakt, "morele rechten" kan claimen op die website.

Nogmaals: u hebt voor uw werk weldegelijk iets teruggekregen: reclame voor uw onderneming! U hebt dis niet zomaar belangeloos werk geleverd voor de club.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 18 nov 2016 17:01

Ik heb sowieso mijn morele auteursrechten waarop ik terug kan vallen. Dus ik kan eisen dat de site offline halen via die weg :)
Klopt, zolang u deze niet officieel verkocht hebt blijf dat u eigendom
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 18 nov 2016 17:01

Ik heb sowieso mijn morele auteursrechten waarop ik terug kan vallen. Dus ik kan eisen dat de site offline halen via die weg :)
Klopt, zolang u deze niet officieel verkocht hebt blijf dat u eigendom
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 nov 2016 17:07

Ik dacht maar kan volledig mis zijn, als je iets doet voor je club dat het is zoals bij een cadeau gegeven is gegeven !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#14 , 18 nov 2016 17:35

Je levert een gratis dienst, maar je geeft niet gratis je auteursrechten weg.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#15 , 20 nov 2016 16:03

Ik dacht maar kan volledig mis zijn, als je iets doet voor je club dat het is zoals bij een cadeau gegeven is gegeven !
Auteursrechten blijven in beginsel altijd bij de auteur, ook als je een auteurswerk maakt in dienstverband maakt of in opdracht van iemand anders.

Het bewijs van de overdracht van bepaalde rechten ten aanzien van de auteur, moet schriftelijk gebeuren. Overeenkomsten worden daarnaast ook in het voordeel van een auteur geïntepreteerd.

Je kan daarenboven nooit een globale afstand doen van je morele rechten.

Dit alles wel in de veronderstelling dat het effectief over een auteurswerk gaat. Als je gewoon een template van het internet hebt geplukt om de website vorm te geven, zal je niet te veel van je aanspraken moeten steunen op het auteursrecht. Het moet gaan om een origineel werk.

Je zal uiteraard wel altijd kunnen eisen dat de naam van je onderneming wordt weggehaald.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”