Haakpatronen baseren op Pokemon -> enkel gratis doorgeven?

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

Haakpatronen baseren op Pokemon -> enkel gratis doorgeven?

#1 , 15 nov 2016 18:58

Ik hoop dat iemand me volgende bevestiging kan geven:

Ik haak zakdoekhoezen met de kleuren van de Pokemon-bal en het hoofd van Pikachu.

Ik neem aan dat er een patent rust op Pokemon en Pikachu en dat ik het haakpatroon niet zomaar te koop mag aanbieden?
Maar ik kan hier nergens duidelijkheid over vinden.

Het zou leuk zijn om er een centje extra mee te verdienen, maar ik wil er natuurlijk geen problemen mee krijgen, vandaar dat ik hier even de bevestiging hoop te vinden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 nov 2016 19:01

Geen patent, maar hoogstwaarschijnlijk wel merken, alsook auteursrecht.

Een handeltje opstarten zal niet toegelaten zijn.

LeenW
Berichten: 12817

#3 , 15 nov 2016 19:07

Klopt. Hou er ook rekening mee dat je hiervoor zelfstandige moet worden en btw-nummer moet aanvragen als je meerdere haakwerken zou verkopen.

Reclame

mamy
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 15 nov 2016 20:06

Ik ben ook auteur, dus met de zakelijke kant is alles in orde ;)

Maar over dit was er hier wat discussie.

Bedankt voor de info!

Zelf ontwerpen is dus de boodschap!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2016 10:27

Volledig off-topic, maar wat is een zakdoekhoes? Ik heb wel een zakdoek in mijn zak zitten, maar om die nu nog eens in een hoesje te steken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Joeri_J
Berichten: 650

#6 , 16 nov 2016 14:25

Volledig off-topic, maar wat is een zakdoekhoes? Ik heb wel een zakdoek in mijn zak zitten, maar om die nu nog eens in een hoesje te steken?
https://www.google.be/search?q=zakdoekhoezen

Voor de lelijke doos te camoufleren met iets mooier...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 nov 2016 15:56

met iets mooier...
Mmm, da's voor interpretatie vatbaar. Google Image Search levert niet meteen "pareltjes" op, maar bon, da's niet echt relevant in deze discussie ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”