Krantenartikel als word-bestand op Yammer

NathL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Krantenartikel als word-bestand op Yammer

#1 , 19 okt 2016 11:22

Mag men een krantenartikel dat achter een betaalmuur zit, downloaden, overzetten naar een Word-bestand en delen met collega's via een Yammer-groep (is een soort gesloten Facebook voor werkdoeleinden)?
Kunnen we hier beroep doen op de uitzonderingsregels van het auteursrecht om dit kosteloos en straffeloos te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 okt 2016 11:53

Er zijn een aantal uitzonderingsregels in het auteursrecht, maar ik zie niet direct een regel die voor jullie van toepassing is.

NathL
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2016 12:05

Kunnen we de uitzonderingsregel 'voor privégebruik' niet toepassen? Wordt deze niet soms gerekt tot 'in het kader van het werk'?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 19 okt 2016 12:09

Privégebruik is toch net het tegenovergestelde van gebruik voor werkdoeleinden?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 19 okt 2016 19:45

Je verwijst waarschijnlijk naar artikel XI.190, 5° WER:

gedeeltelijke of integrale reproductie op papier of op een soortgelijke drager, van artikelen, van werken van beeldende of grafische kunst, of van korte fragmenten uit andere werken, met behulp van ongeacht welke fotografische techniek of enige andere werkwijze die een soortgelijk resultaat oplevert, met uitzondering van bladmuziek, wanneer die reproductie uitsluitend bestemd is voor privégebruik en geen afbreuk doet aan de normale exploitatie van het werk;


Je zit met 2 problemen:
1. Het is niet privé. Als ik een film heb aangekocht (dvd) en ik maak een kopie ervan op mijn harde schijf van mijn laptop, zodat ik hem op de trein kan bekijken, dan kan je spreken van een privé-kopie. Privé: enkel voor jou.
2. Het doet afbreuk aan de normale exploitatie. De normale exploitatie is dat degene die een artikel wil lezen, ervoor betaalt. Door de kopie die jij maakt wordt afbreuk gedaan aan deze exploitatiewijze. Je collega's genieten wel van de inhoud van het werk, maar betalen er niet voor.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”