SABAM: televisie

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

SABAM: televisie

#1 , 11 okt 2016 20:28

Beste,

Als men in een wachtkamer een televisie ganse dagen laten spelen op EEN. Moet men dan sabam betalen?

Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp
Berichten: 613

#2 , 12 okt 2016 07:22

Ja!
Niet alleen Sabam trouwens, maar ook Billijke Vergoeding.

Best zelf aangeven en niet wachten op controle. Indien er controle komt en je hebt niets aangegeven komt er boven op de retroactieve heffing nog een behoorlijke boete.

P.

EenWerknemer
Topic Starter
Berichten: 105

#3 , 12 okt 2016 08:48

Ik ga pas beginnen betalen eenmaal ik mijn tv abonnement bij Telenet heb aangevraagd. Je moet ook nu niet overdrijven e.

Trouwens, als ik mijn tv op mute zet. Moet ik dan nog steeds betalen? Is sabam niet alleen voor geluid?

Vriendelijke groeten
Igor

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2016 09:44

Is die televisie echt nodig? Heb je geen abonnement op een tijdschrift? In dat geval leg je de oude exemplaren gewoon in de wachtkamer, en hebben de mensen iets te lezen. SABAM-probleem opgelost!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 okt 2016 10:33

En je kan de kost voor die tijdschriften nog inbrengen als kost. Mijn dokter heeft zo hele stapels stripverhalen liggen (wel met telkenmale de stempel in van zijn vennootschap)

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 30 okt 2016 17:03

wat als men de TV verbind met internet en filmpjes vanop youtube (eventueel netflix) laat afspelen?

berenod
Berichten: 942

#7 , 30 okt 2016 21:04

wat als men de TV verbind met internet en filmpjes vanop youtube (eventueel netflix) laat afspelen?
Niet helemaal zeker qua youtube, maar met Netfix zeker wel, je betaalt enkel voor bekijken in de privé sfeer, niet voor het afspelen in publieke ruimten.
Anders zou je ook kunnen redeneren dat je al een abonnement betaalt voor je televisie, en dat zo de auteursrechten reeds betaald zijn!

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 31 okt 2016 10:42

wat als men de TV verbind met internet en filmpjes vanop youtube (eventueel netflix) laat afspelen?
Niet helemaal zeker qua youtube, maar met Netfix zeker wel, je betaalt enkel voor bekijken in de privé sfeer, niet voor het afspelen in publieke ruimten.
Anders zou je ook kunnen redeneren dat je al een abonnement betaalt voor je televisie, en dat zo de auteursrechten reeds betaald zijn!

als ik mijn factuur bekijk staat er duidelijk op "auteursrechten", maw deze zijn dan al betaald, dokterspraktijk is niet altijd openbaar (als: ik wandel er binnen en buiten als in een winkel)

berenod
Berichten: 942

#9 , 01 nov 2016 09:11

wat als men de TV verbind met internet en filmpjes vanop youtube (eventueel netflix) laat afspelen?
Niet helemaal zeker qua youtube, maar met Netfix zeker wel, je betaalt enkel voor bekijken in de privé sfeer, niet voor het afspelen in publieke ruimten.
Anders zou je ook kunnen redeneren dat je al een abonnement betaalt voor je televisie, en dat zo de auteursrechten reeds betaald zijn!

als ik mijn factuur bekijk staat er duidelijk op "auteursrechten", maw deze zijn dan al betaald, dokterspraktijk is niet altijd openbaar (als: ik wandel er binnen en buiten als in een winkel)
Indien je in je contract gaat kijken zal er (in kleine lettertjes waarschijnlijk) staan dat de auteursrechten die je via je factuur betaalt enkel voor vertoning in privésfeer is.
Het bedrag van de auteursrechten hangt af van hoe groot het publiek is, net zoals je meer moet betalen in een café waar 300 man binnenkan dan eentje waar 20 man binnen kan.

Bij wachtzalen is het per oppervlakte, prijskaartje, zie onderstaande link:
http://www.sabam.be/sites/default/files ... uimten.pdf

giserke
Berichten: 2434

#10 , 01 nov 2016 10:12

Netflix, Spotify en YouTube mag niet worden gebruikt voor commerciële toepassingen. Mag enkel in familiale (lees privé) kringen worden gebruikt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 nov 2016 09:32

Los van het feit of je Youtube al dan niet mag gebruiken, staan er op youtube enorm veel filmpjes waar weldegelijk rechten op rusten en die je dus nooit zomaar mag afspelen, zelfs al zou je youtube in uw wachtruimte mogen gebruiken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

skabalie
Berichten: 178

#12 , 02 nov 2016 11:24

Netflix, Spotify en YouTube mag niet worden gebruikt voor commerciële toepassingen. Mag enkel in familiale (lees privé) kringen worden gebruikt.
Dan is het ziekenhuis waar ik verblijf illegaal bezig. hier worden op grote schermen youtube clips afgespeeld.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 nov 2016 11:35

Dan is het ziekenhuis waar ik verblijf illegaal bezig. hier worden op grote schermen youtube clips afgespeeld.
Dat weet je niet. Tenzij je weet hebt van de afspraken die het ziekenhuis gemaakt heeft met Youtube en / of de eigenaars van de filmpjes die afgespeeld worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”