Foto's genomen tijdens werkuren, wie bezit de auteursrechten?

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

Foto's genomen tijdens werkuren, wie bezit de auteursrechten?

#1 , 26 sep 2016 22:31

Ik ben officieel softwareontwikkelaar, maar men vroeg mij op het werk om foto's te maken voor een klant. Mijn vraag is nu of ik aanspraak kan maken op de auteursrechten ervan?

Als fotograaf (persoon) bezit je normaal gezien auteursrechten en het recht op naamsvermelding van je gemaakte werk. Wanneer je als freelancer fotografeert definieer je vervolgens welk gebruiksrecht je klant zal hebben over de foto's. Dat werd nu dus allemaal niet gedaan. Men vroeg gewoon of ik foto's wilde nemen omdat de klant geen groot budget heeft (om een externe fotograaf te betalen). Ik stond toen niet stil bij de auteursrechten.

Geen idee of het relevant is, maar de foto's werden genomen met mijn eigen camera. De foto's heb ik nabewerkt op mijn eigen computer thuis.

Om het verhaal nog ingewikkelder te maken: mijn bedrijf (bvba) factureert hiervoor aan een andere bvba (zusterbedrijf), die op zijn beurt factureert aan de klant. Ik ben op zich niet op de hoogte van de voorwaarden in de offerte, maar wie is er dan eigenaar? De bvba waarvoor ik werk?


Op basis van wat ik hier al gelezen heb in andere antwoorden, vrees ik dat ik de rechten verlies omdat de foto's genomen werden tijdens de werkuren. Als ik die redenering doortrek, zou je dan kunnen argumenteren dat elke smartphonefoto die genomen werd tijdens de werkuren eigendom van de werkgever is? Of geldt dit enkel als het effectief een opdracht was in functie van de werkgever?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 sep 2016 11:07

Voor auteursrechten is het principe dat de rechten in beginsel bij de werknemer liggen.
Wil de werkgever deze rechten hebben, dan moet er een overdracht plaatsvinden.

Of je de foto's maakt met je eigen materiaal of dat van de werkgever is niet van belang. De situatie tussen jouw werkgever - zusterbedrijf - derde partij is niet van belang. Jouw werkgever kan de betreffende rechten slechts overdragen aan andere partijen, nadat jij ze hebt overgedragen.

Dit creëert meer dan eens probleemsituaties, als je zit met werkgevers die de regels niet kennen.

Voor software, databanken en tekeningen en modellen zijn er andere regels. Er is nogal vaak verwarring wanneer de rechten wel en wanneer de rechten niet automatisch overgedragen worden.

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 27 sep 2016 13:57

Voor auteursrechten is het principe dat de rechten in beginsel bij de werknemer liggen.
Wil de werkgever deze rechten hebben, dan moet er een overdracht plaatsvinden.

Of je de foto's maakt met je eigen materiaal of dat van de werkgever is niet van belang. De situatie tussen jouw werkgever - zusterbedrijf - derde partij is niet van belang. Jouw werkgever kan de betreffende rechten slechts overdragen aan andere partijen, nadat jij ze hebt overgedragen.

Dit creëert meer dan eens probleemsituaties, als je zit met werkgevers die de regels niet kennen.

Voor software, databanken en tekeningen en modellen zijn er andere regels. Er is nogal vaak verwarring wanneer de rechten wel en wanneer de rechten niet automatisch overgedragen worden.
Bedankt voor uw bericht.

Ik vermoed dat mijn contract vermeldt dat zaken zoals de software eigendom van de werkgever worden. Omdat fotografie niet in mijn takenpakket zit en de regels ook anders zijn, vermoed ik dat er inderdaad niets beschreven staat in mijn contract.

Als hetgeen u zegt dus correct is, blijft het auteursrecht dus bij mij en moet ik een gebruiksrecht verlenen aan mijn werkgever?

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 27 sep 2016 14:03

Klopt. Jij kan een gebruiksrecht verlenen of je kan het auteursrecht "vervreemden", namelijk alle mogelijke rechten op de betreffende foto's overdragen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”