Geregistreerde afkorting voetbalclub in gebruik door supportersvereniging

jorant
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Geregistreerde afkorting voetbalclub in gebruik door supportersvereniging

#1 , 21 sep 2016 10:39

Ik had graag een advies omtrent het merkenrecht.

Wij zijn een sfeergroep die actief is binnen het voetbal. Onze acties houden onder andere in het maken van zogenaamde tifo's en vlaggen ter ondersteuning van onze club en de algemene sfeer die er te beleven is in en rond het stadion.

Mensen die niet actief betrokken zijn bij dit gebeuren, hebben weinig besef hoeveel energie, tijd en geld er in een zelfgeschilderde vlag kruipt. Om een ruw beeld te schetsen. Onze laatste vlag was ongeveer 50m op 15m, met de hand geschilderd. Reken dus 5 rollen stof van 1,5m hoog op 100m lang, werkuren (ongeveer 5 personen met gemiddeld 3 schilderuren per dag over een tweewekelijkse periode) en verf, veel verf. Kortom een vlag van deze proportie maken kost geld, gemiddeld tussen 500 - 1500 euro. Want het blijft natuurlijk niet bij die ene grote vlag op een voetbalseizoen.

Van waar komt nu dat geld bij de sfeergroep? Enerzijds houden wij een collecte onder de supporters tijdens het seizoen en moest iedereen een euro geven, hebben we geld genoeg denk ik om twee seizoenen acties te organiseren maar jammer genoeg is dat niet het geval. Daarom laten we ook stickers drukken, sweaters en t-shirts maken, etc. Het gaat hier natuurlijk niet om 5000 stuks. Wij werken in oplage van 20-30 stuks die dan onder supporters verkocht worden. Met 'de winst' betalen we dan de acties die we doen. Er wordt niemand rijk van en meestal moeten leden van de sfeergroep eigen geld opleggen om alle acties uit te voeren.

Wat is nu het probleem? We hebben recent een t-shirt gemaakt, uiteraard weer in kleine oplage, met daarop niet de clubnaam maar de afkorting van de club. Nu blijkt dat deze afkorting, ook geregistreerd is als merknaam. Volgens bureau voor intellectueel eigendom is de merknaam 2x geregistreerd:

'99-2019
Kl 35 Reclame; beheer van commerciële zaken; zakelijke administratie; administratieve diensten.
Kl 41 Ontspanning; sportinstructie; organiseren van sportieve evenementen; diensten van een sportclub (sport); sportkampen.
Kl 43 Horeca-diensten.

Status: Merk ingeschreven

2016
Kl 16 Drukwerken; drukwerken met betrekking tot voetbalclubs; reclamefolders; flyers; brochures; stickers; affiches; agenda's; kalenders; boeken; plaatsbewijzen (tickets); briefkaarten; catalogi; tijdschriften; magazines; gedrukte emblemen (overdrukplaatjes); foto's; gedrukte programma's; wenskaarten; papieren vlaggen en wimpels; posters van papier; postzegels; stickerboeken; promotionele publicaties.
Kl 24 Wimpels en vlaggen, niet van papier.
Kl 25 Kledingstukken, schoeisel, hoofddeksels; voetbalkleding; sjaals; mutsen; voetbalschoenen; voetbaltruien, voetbalshirts, voetbaljerseys, voetbalhemden; voetbalsokken en -kousen; jassen; trainingspakken; trainingsbroeken; voetbalbroeken en - shorts; sweaters.
Kl 28 Sportartikelen voor zover niet begrepen in andere klassen; spellen, speelgoederen; ballen; voetballen; voetbalhandschoenen; kniebeschermers voor voetballers; scheenbeschermers voor voetballers; voetbaldoelen.
Kl 41 Opvoeding; opleiding; ontspanning; sportieve en culturele activiteiten; organisatie van voetbalwedstrijden; organisatie van voetbalkampen (sportieve activiteiten); het geven van trainingen aan voetballers, ook in het kader van coaching.
Kl 43 Restauratie (het verstrekken van voedsel en dranken).

status:
Publication date of the application
09-08-2016

In behandeling onderzoeker, formele eisen in orde
Beoordeling op absolute gronden in orde

We kregen te horen van de club dat de afkorting dus ook valt onder het merkenrecht en dat we van de advocaat van de club een schrijven mogen verwachten. Ik hoop dat dit schrijven een 'verwittiging' is dat we op zijn minst in de toekomst overleg moeten plegen met de club. Echter wil ik hen voor zijn indien ze dit toch juridisch willen aanvechten of een schadevergoeding eisen.

Als ik het goed heb, is de eerste aanvraag al goedgekeurd maar is deze niet van toepassing op toegepast drukwerk op t-shirts. De tweede aanvraag heeft wel betrekking op t-shirts en kledij in het algemeen maar voor zover ik de tekst kan volgen, is deze aanvraag nog niet goedgekeurd vermits de status nog niet 'merk ingeschreven' staat. Onze t-shirts zijn al gedrukt (en enkelen verkocht). Wil dit dan zeggen dat toen wij de t-shirts lieten drukken, er nog geen sprake was van een beschermde merknaam, vermits kledij niet voorkomt in het reeds actief ingeschreven merk? Wat op zich zou betekenen dat er geen inbreuk heeft plaats gevonden.

Ik vind het persoonlijk erg jammer - alle leden zetten zich belangenloos in ter bevordering van de sfeer, we halen de pers quasi met elke ontworpen vlag/tifo maar als we dan een kleine actie voorzien om onze clubliefde extra in de verf te zetten en t-shirts te verkopen met de afkorting van de clubnaam op, moeten we ons misschien nog een advocaat onder de arm nemen. Let op ik begrijp dat de club hier over valt en wij hadden net zo goed eerst toestemming kunnen vragen. Maar mij lijkt het dat dit uitgeklaard kon worden in een goed gesprek tussen pot en pint in plaats van de juridische weg op te gaan.
Joren Antonissen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 sep 2016 13:07

Joren, het is m.i. logisch dat de club je hierop aanspreekt om je bewust te maken van de situatie. Ik hoop echter ook dat ze het met een vriendelijke babbel oplossen. Het zou maar al te gek zijn dat de club die je zo hard steunt het "hard" wil spelen.

Kan je me even via een privé bericht doorgeven over welke merken het gaat? Dan bekijk ik het eens.

Hou er rekening mee dat je ook een inbreuk kan maken op een merk wanneer het product/de dienst die jij aanbiedt niet één op één overeenkomt met het product/de dienst waarvoor het merk is ingeschreven. Dan moet er wel sprake zijn van een risico op verwarring of het moet gaan over een bekend merk waar jij van "profiteert" of waar je afbreuk aan doet.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”