Wie heeft er intellectuele eigendom

Designfie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wie heeft er intellectuele eigendom

#1 , 20 sep 2016 14:17

Hoi

Als lid van de oudervereniging van de school heb ik gratis wat designwerk verricht. Ik heb ook het logo ontworpen.

Wegens tijdsgebrek heb ik de vereniging verlaten. Moet er dan iets geregeld worden hieromtrent.

Ben ik verplicht om alle bronbestanden over te dragen en mogen zij zomaar het logo en bepaalde affiches blijven gebruiken wanneer zij bv de datum aanpassen?

Ik dacht dat dit niet zomaar mocht maar de voorzitter claimt dat de vereninging de intellectuele eigendom over mijn ontwerpen bezit omdat ik deze op vraag van de vereniging maakte.

Er werden nooit specifieke rechten overgedragen en tot op heden werd het logo enkel door mij gebruikt in mijn ontwerpen.

Wat kan en moet ik hiervoor regelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 20 sep 2016 14:21

U hebt het logo ontworpen in opdracht van hen. U wist dus dat zij het logo gingen gebruiken op het moment u aan de opdracht begon. Nu eisen dat ze het niet meer gebruiken kan enkel indien u dit op voorhand had vastgelegd. Wat u waarschijnlijk niet hebt gedaan.

U zegt het zelf:
U hebt gratis werk verricht voor de school.
Het werk = het logo
voor de school = in opdracht van de school
Het resultaat van dit werk is dus eigendom van de school.

De voorzitter heeft het dus bij het rechte eind.

indien u weigert om het reeds geleverde werk af te geven dan kunnen ze dit in principe juridisch afdwingen.

Echter is er hier sprake van een voortdurende overeenkomst die duidelijk de voorwaarde heeft dat u lid bent van de vereniging. Als de oorspronkelijke voorwaarde van de overeenkomst niet meer van toepassing is (u bent geen lid meer) dan is er ook geen sprake meer van de voortdurendheid van de overeenkomst.
Louter het feit dat u gratis werkt is juridisch gezien voldoende om dit als een wilsovereenkomst te zien die geldig is zolang u (die gratis werkt) dit wilt blijven doen.

Samengevat:
De bestanden die u nog niet overgedragen hebt mag u dus houden. De bestanden die zij in het bezit hebben mogen ze gebruiken.

Designfie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2016 14:33

Sorry. Ik was niet helemaal duidelijk denk ik.

Ik eis niet dat ze het niet meer mogen gebruiken.

Ik vind het alleen vreemd dat een vereniging zomaar eist dat ik mijn bronbestanden (vooral voor de affiches van belang dan) zou overdragen.

Zij kunnen dan mijn ontwerpen zomaar vervormen etc. en mss sta ik daar dan in de toekomst niet achter. Ik vrees vooral dat mijn naam daar dan aan gelinkt zou worden aangezien het wel bekend is op school dat ik achter de vormgeving van de werken van de vereniging zat.

Maar goed als het zo is is het dan maar zo.

Reclame

mjers
Berichten: 1788

#4 , 20 sep 2016 14:38

Sorry. Ik was niet helemaal duidelijk denk ik.

Ik eis niet dat ze het niet meer mogen gebruiken.

Ik vind het alleen vreemd dat een vereniging zomaar eist dat ik mijn bronbestanden (vooral voor de affiches van belang dan) zou overdragen.

Zij kunnen dan mijn ontwerpen zomaar vervormen etc. en mss sta ik daar dan in de toekomst niet achter. Ik vrees vooral dat mijn naam daar dan aan gelinkt zou worden aangezien het wel bekend is op school dat ik achter de vormgeving van de werken van de vereniging zat.

Maar goed als het zo is is het dan maar zo.
Hebt u mijn vorig antwoord volledig gelezen?

Als u de bronbestanden tot op heden nog niet hebt doorgestuurd dan hoeft u dit ook niet te doen. Zij hebben op dit moment niets te eisen.

Een overeenkomst kan maar tot stand komen indien de voorwaarden in evenwicht zijn. Als u gratis werkt kan er dus in principe al geen sprake zijn van een bindende overeenkomst. Het gerecht gaat ervan uit dan niemand gratis werkt.
Dus is hier enkel sprake van vrijwilligerswerk, dit kan nooit of te nimmer bindend zijn.

Designfie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2016 14:50

Ik was inderdaad te snel.

Had het laatste deel niet gezien. Bedankt.

Moet ik wat regelen omtrent veranderingen aan het logo of niet? Ze hebben hier geen aanpasbaar bestand van maar dat wil ik hun wel bezorgen voor hun gemak.

Ik wil alleen voorkomen dat het plots opduikt in een vervormde vorm of andere kleurencombinaties etc.

Of hou ik het dan best op de bestandsformaten die ze nu hebben maar dan kunnen ze er ook weinig anders mee...

Designfie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2016 17:38

Mag ik nog even vragen waarom dit specifieke geval volgens het auteursrecht verschilt van de regels onder deze link?

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... -FWvstcLqA

Begrijp ik het juist dat ik door vrijwillig en gratis te werken voor de vereniging automatisch mijn intellectuele eigendom zou overdragen maar dat het als het om een betalende opdracht zou gaan zou verschillen?

Ik ben geen jurist dus een leek in deze dingen maar maak wel meer gratis ontwerpen maar wil hier ook niet mee id problemen komen. Als u aangeeft dat zij mij bepaalde zaken juridisch kunnen afdwingen lijkt het mij beter vanaf nu geen vriendendiensten te verlenen.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#7 , 21 sep 2016 12:35

voor de school = in opdracht van de school
Het resultaat van dit werk is dus eigendom van de school.
De basisregel is dat je als opdrachtnemer eigenaar blijft van d ... rachtgever.

Daarenboven moet de overdracht van rechten (en de omvang ervan) ten aanzien van de auteur bewezen worden door een geschrift.
Een overeenkomst kan maar tot stand komen indien de voorwaarden in evenwicht zijn.
Dat is niet correct. Slechts in een beperkt aantal gevallen zal een onevenwicht "invloed" uitoefenen op een contract bv. gekwalificeerde benadeling, consumentenovereenkomst (onevenwichtig beding nietig).
Als u gratis werkt kan er dus in principe al geen sprake zijn van een bindende overeenkomst. Het gerecht gaat ervan uit dan niemand gratis werkt.
Dus is hier enkel sprake van vrijwilligerswerk, dit kan nooit of te nimmer bindend zijn.
Of de opdracht gebeurt tegen betaling doet er niet toe. Het moet wel in een geschrift vermeld zijn dat de opdracht "voor niet" wordt uitgevoerd.

Ik zou niet lastig doen over de zaken die je in het verleden voor hen hebt gecreëerd. Ze hebben dit steeds met jouw toestemming gebruikt.
Ik zou wel duidelijk melden dat ze geen aanpassingen mogen maken aan het logo/posters die je hebt gecreëerd. Dit gaat in tegen je vermogensrechten (adaptatierecht) en morele rechten (recht op integriteit).

j.demoor
Berichten: 10360

#8 , 22 sep 2016 11:18

“Art.1101.Een contract is een overeenkomst waarbij een of meer personen zich jegens een of meer andere verbinden iets te geven, te doen, of niet te doen.Art.1105. Het contract uit vrijgevigheid is dat waarbij een partij aan de andere geheel om niet een voordeel verschaft.Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan strekken degenen die deze hebben aangegaan,tot wet...“(Burgerlijk Wetboek=B.W.);
Zie ook SIMOENS,D.,De rechten van de vrijwilliger thans wettelijk(=wet 3 juli 2005) bepaald,R.W.2006-07,382-396.

“Art.1315.Hij die de uitvoering van een verbintenis vordert,moet het bestaan daarvan bewijzen...”(B.W.).

‘Als lid van de oudervereniging van de school heb ik gratis wat designwerk verricht.’

Dit lidmaatschap op zich houdt die verbintenis niet in.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2016 11:29

Ik vind het alleen vreemd dat een vereniging zomaar eist dat ik mijn bronbestanden (vooral voor de affiches van belang dan) zou overdragen.
Meld hen kort en droog dat u deze bronbestanden niet meer hebt. Dat u deze niet bewaarde nadat u het definitieve werk opgeleverd had, en u de paar bronbestanden die u wel nog had op het moment van het verlaten van de vereniging, op dat moment verwijderd hebt, aangezien u er toch niets meer mee kon doen. Er is dan geen onderwerp van discussie meer, aangezien de bronbestanden waarover sprake, gewist zijn. Ze hadden die bestanden maar moeten opvragen toen u wel nog lid was, zou ik zo denken...

Ikzelf heb ook héél wat designwerk gedaan (flyers / posters / logo's) voor een organisatie waar ik nu geen lid meer van ben. Zij hebben ook nooit mijn illustrator of photoshop bestanden opgevraagd en ondertussen heb ik deze ook niet meer. Ze mogen gerust mijn werk (logo's) blijven gebruiken, maar ze moeten niet meer afkomen met de vraag naar die bestanden. Weg is weg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Designfie
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 sep 2016 22:16

Bedankt voor de reacties.

Ik onthou dus dat ik eigenlijk geen verdere verplichtingen heb maar dat ik als ik hen de logo's etc bezorg. Ik dit op vrijwillige basis doe en hier best bij vermeld dat ze ze enkel in de oorspronkelijke vorm mogen gebruiken omdat ik het auteursrecht/de intellectuele eigendom blijf behouden.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”