Is het hotlinken van afbeeldingen legaal?

bolfo
Topic Starter
Berichten: 18

Is het hotlinken van afbeeldingen legaal?

#1 , 29 aug 2016 11:56

Als webmaster heb ik een aantal websites in beheer. Van een site werd een volledige pagina woordelijk gekopieerd. Dit lijkt me alvast een inbreuk van mijn auteursrecht. Echter is de kopieerder zo dom en onbekwaam geweest om ook een afbeelding van de pagina te hotlinken (voor de leek: de afbeelding zelf werd niet gekopieerd, maar in zijn - gekopieerde - pagina wordt de afbeelding van mijn server weergegeven).
Dit is niet erg netjes uiteraard want elke bezoeker van zijn pagina (die dus al illegaal gekopieerd werd) gebruikt bandbreedte van mijn webserver en dus kost die mij in principe (een klein beetje) geld.
Zijn er wetten die dit soort gedrag illegaal maken?

Voor alle duidelijkheid: het gaat niet om een inbreuk op het auteursrecht van de afbeelding, die ligt bij een ander en de afbeelding mag gebruikt worden op websites.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 29 aug 2016 18:45

kan je zijn site niet blokkeren, zodat die hotlink niet meer werkt, of een php regel toevogen dat als de request van die persoon komt, er een andere afbeelding op zijn server tevoorschijn komt ?

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 aug 2016 13:14

M.i. kan je het wel schuiven onder de "parasitaire mededinging". Hiervan kan je spreken wanneer een bepaalde onderneming inspanningen levert om iets te creëren en een andere onderneming kopieert dit zomaar, zonder zelf creatieve inspanningen te doen en onder begeleidende omstandigheden (lees: overname van reputatie, good will, ...).

De wettelijke basis is artikel VI.104 Wetboek Economisch Recht:

“Verboden is elke met de eerlijke marktpraktijken strijdige daad waardoor een onderneming de beroepsbelangen van een of meer andere ondernemingen schaadt of kan schaden.”

Reclame

bolfo
Topic Starter
Berichten: 18

#4 , 31 aug 2016 08:52

@mbbs: uiteraard kan dat, maar dat was de vraag niet. Ik heb het al lang "creatief" opgelost.
@Weo: bedankt, ik bekijk dat eens

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”