borduren van afbeeldingen

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

Re: borduren van afbeeldingen

#16 , 11 aug 2016 10:50

Ik stelde de vraag, omdat het me zou verbazen mocht er een depot gebeurd zijn. Zeker niet om je aan te vallen, maar er zijn nogal veel misverstanden rond auteursrechten en depots.

Een depot heeft bijna steeds betrekking op een merk of een model. Daarvoor is een depot immers nodig. Anders kan je het recht niet verkrijgen. Ik heb even gekeken in het merkenregister, maar vond geen depot voor die zin (het zou me verbazen mocht dit wel het geval zijn, is m.i. zeer moeilijk te verkrijgen).

Je kan inderdaad een bepaald werk (foto, gedicht, ...) deponeren bij het BBIE (i-depot) of bij een andere dienst. Dit heeft geen enkele invloed op het al dan niet bestaan van een auteursrecht. Dit kan enkel van belang zijn, mocht je ooit willen bewijzen dat je je werk op die dag reeds had gemaakt. Voor oudere werken bijgevolg compleet nutteloos. Je haalt er immers geen voordeel uit om te kunnen zeggen "kijk, ik heb die zin in 2010 gemaakt en gedeponeerd" wanneer hij al 50 jaar lang in strips wordt gebruikt.

Voor de duidelijkheid: auteursrecht ontstaat automatisch bij de creatie van het werk. Er is absoluut geen depot of enige formaliteit vereist voor het bestaan ervan. Je kan, mocht dit een meerwaarde zijn, wel een depot doen of jezelf een aangetekende verzending versturen om je te wapenen, mocht je ooit het bewijs van het recht willen leveren.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”