borduren van afbeeldingen

Lieselot1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

borduren van afbeeldingen

#1 , 09 aug 2016 07:46

Sedert kort borduur ik allerlei dingen zoals slabbetjes, ik maak fleecedekentjes enz...
Ik kan een afbeelding/ clipart van op internet omzetten in mijn programma zodanig dat ik het kan borduren. Ik vraag me af wat mag en wat niet? Is het zo dat als ik iets wijzig aan de afbeelding dat ik dan in orde ben?
Ik heb ook een hele resem aan figuren via via gekregen op cd, mag ik die zomaar gebruiken?

Grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 09 aug 2016 08:03

1) U kan enkel afbeeldingen gebruiken waarvan u de rechten hebt. Ook hebt u de rechten nodig om deze te gebruiken voor commerciële doeleinden.
2) Een afbeelding een beetje wijzigen is niet genoeg. Dan blijft u die afbeelding gebruiken zonder toestemming. Zich inspireren erop kan natuurlijk wel.

idem voor de cd.

Anderen zullen meer details kunnen geven.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 aug 2016 09:36

Een belangrijke vraag is eveneens: voor wie borduur je de slabbetjes, fleecedekentjes, etc.?

Het uitgangspunt is, zoals JPV stelt, dat je zonder toestemming van de auteur geen reproducties of bewerkingen mag maken van een auteursrechtelijk beschermd werk. Je valt snel onder de auteursrechtelijke bescherming, dus hou er rekening mee dat quasi elke afbeelding, figuur, tekening beschermd zal zijn.

Je hebt echter een belangrijke uitzondering voor privégebruik. De auteur kan zich niet verzetten tegen:
  • gedeeltelijke of integrale reproductie op papier of op een soortgelijke drager, van artikelen, van werken van beeldende of grafische kunst, of van korte fragmenten uit andere werken, met behulp van ongeacht welke fotografische techniek of enige andere werkwijze die een soortgelijk resultaat oplevert, met uitzondering van bladmuziek, wanneer die reproductie uitsluitend bestemd is voor privégebruik en geen afbreuk doet aan de normale exploitatie van het werk; (art. XI. 190, 5° WER)
Als je de dekentjes maakt voor jezelf en dichte familie, denk ik dat je geen problemen zal ondervinden. Zet je een winkeltje op, dan is het uiteraard iets compleet anders.

Nog een tip: je kan ook op zoek gaan naar rechtenvrije afbeeldingen. De afbeelding kan rechtenvrij zijn omdat de auteur al meer dan 70 jaar geleden gestorven is (zet dus gerust de Mona Lisa op je dekentje), of omdat de auteur expliciet afstand heeft gedaan van zijn rechten. Zo vind je bv. op https://pixabay.com/nl/ afbeeldingen die je zonder problemen mag gebruiken, aanpassen, verspreiden, etc.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 aug 2016 09:44

Zich inspireren erop kan natuurlijk wel.
Toch opletten hiermee. "Zich inspireren op" kan je ruim interpreteren. Ik ken een geval van iemand die zich op het Coca Cola logo geïnsipireerd had voor zijn eigen label (totaal andere woorden, niet exact hetzelfde lettertype, andere kleur), maar enkel het feit dat het ook om een lettertype met krulletjes ging en er boven en onder de naam zo'n krul wat langer was (om het nu even eenvoudig uit te drukken), was voldoende voor de rechtbank om te oordelen dat zijn label te veel raakpunten met het Coca Cola logo had.

Als je echter een foto van twee spelende kittens ziet, en je vind dit een goed idee en maakt zelf een foto van twee spelende kittens om deze vervolgens te gebruiken, is er natuurlijk geen vuiltje aan de lucht...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lieselot1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 aug 2016 19:10

Het is inderdaad niet voor privé gebruik. Ik kan wel tekenen dus ik vermoed dat ik dan maar zelf ontwerp :) Mag ik zinnen en spreuken zomaar overnemen?

Lieselot1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 aug 2016 19:12

Klopt die pixabay? Er staan daar pikachu op en Pokemon? Is die mens al 70 jaar dood :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 aug 2016 19:46

Klopt die pixabay? Er staan daar pikachu op en Pokemon? Is die mens al 70 jaar dood :)
Je moet niet dood zijn om de rechten op bepaalde van uw afbeeldingen te kunnen afstaan. Ik lees daar echter wel:
b) Since Pixabay does not require a written Model Release for each Image or Video that shows identifiable people, We cannot guarantee that You will be able to use the Content for any purpose You like.

c) Certain Images or Videos may be subject to additional copyrights, property rights, trademarks etc. and may require the consent of a third party or the license of these rights. Pixabay does not represent or make any warranties that it owns or licenses any of the mentioned, nor does it grant them.
Met andere woorden, ze zeggen daar: "mensen laden hun afbeeldingen op, om gratis door anderen te gebruiken, maar wij hebben geen idee of mensen al dan niet copyrighted materiaal uploaden."

Ik zou die Pikachu dus niet zomaar gebruiken, want daar zullen wel "additional copyrights, property rights, trademarks etc." op rusten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lieselot1984
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 aug 2016 21:50

oesje oesje !! ok, dat wordt opletten geblazen :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2016 05:19

Let ook zeker op met de Disney figuren
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#10 , 10 aug 2016 10:07

Het is inderdaad niet voor privé gebruik. Ik kan wel tekenen dus ik vermoed dat ik dan maar zelf ontwerp :) Mag ik zinnen en spreuken zomaar overnemen?
Zelfde verhaal als bij afbeeldingen. Als ze auteursrechtelijk beschermd zijn: neen.

Het is echter minder evident voor een zin op zich om aan de auteursrechtelijke voorwaarde van "oorspronkelijkheid" (lees: origineel, vrije keuzes van auteur) te voldoen. Bekende quotes zoals "May the force be with you" of "ET phone home" zullen wel oorspronkelijk zijn.

Een tip: blijf weg van afbeeldingen, zinnen, logo's die door een bedrijf commercieel geëxploiteerd worden. Daar kunnen bedrijven niet mee lachen. De grote mediabedrijven gaan zeer actief op zoek naar namaak, dus zelfs als kleine speler kan je aangesproken worden.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 10 aug 2016 10:17

Het is inderdaad niet voor privé gebruik. Ik kan wel tekenen dus ik vermoed dat ik dan maar zelf ontwerp :) Mag ik zinnen en spreuken zomaar overnemen?
Bepaalde zinnen zijn ook gedeponeerd. Vb "duizend bommen en granaten" uit kuifje is gedeponeerd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 aug 2016 13:49

Andere dingen zoals "Zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens" en andere zegswijzen, kan je dan wel weer vrij gebruiken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#13 , 10 aug 2016 14:35

Bepaalde zinnen zijn ook gedeponeerd. Vb "duizend bommen en granaten" uit kuifje is gedeponeerd.
Waar/bij welke organisatie is dat gedeponeerd?


JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#15 , 11 aug 2016 07:54

Weo kent het begrip van registratie zeker. Hij vroeg waar dat gedeponeerd zou zijn.

Registratie heeft weinig nut in dit concreet geval lijkt me:
Vanuit wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Captain_Haddock
Het bekendst en in de albums het meest gebruikt is de krachtterm duizend bommen en granaten, die al in 1902 voorkomt in het Woordenboek der Nederlandsche Taal, deel 3.[13] De meest uitgebreide versie is honderdduizend miljard bliksembommen en dondergranaten. Het scheldwoord ellendelaren komt alleen voor in de Kuifje-albums.[14]

Gezien het begrip reeds elders gebruikt is, kan de oorspronkelijkheid zoals Weo hierboven aangeeft, duidelijk tegengesproken worden:

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”