Hoe zit het met herverdelen van grappige foto's op social media?

skabalie
Topic Starter
Berichten: 178

Hoe zit het met herverdelen van grappige foto's op social media?

#1 , 19 jul 2016 21:23

Hi,
ik krijg, soms van de allergekste foto's, via een of andere weg, die afkomstig zijn van social media, die dan mogelijks door de een of andere gemaakt zijn, en verdeeld.
Maar mag men foto's, die op social media staan, zomaar herverdeeld worden? Het gaat dan niet om bekende of beroemde personen, maar om gekke dingen. Wel wordt soms wel eens een logo van een bedrijf gebruikt, om met die een grap uit te maken, en ik vrees, dat daar al meer gevaar achter schuilt.
Weet iemand, of ik ongemoeid foto's, die ik krijg, mag herverdelen op social media, als ik geen portretrecht schend, of die geen auteurs beschermde materie o.i.d. bevat?
Ik heb noch van social media, noch van bedrijven, aanmaningen of waarschuwingen gekregen, enkel van de persoon, die soms dergelijke foto's stuurt.
Maar om geen narigheden te hebben, toch even die vraag, het gaat trouwens maar om een (bedoeling onschuldige) grap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2016 15:12

Indien u een foto zelf op social media plaatst, zonder de nodige rechten te hebben, bent u in overtreding, ook al hebt u die bewuste foto zelf van iemand anders gekregen. Als u een foto die reeds op social media staat "deelt" (wat niet hetzelfde is als zelf de content online zetten), zit je min of meer in een grijze zone, denk ik. Aangezien je in zo'n geval niet zelf de foto online plaatst, maar enkel een verwijzing post naar de foto die door iemand anders online gezet is, denk ik dat je zelf niet zo héél veel risico loopt. Maar ZELF een foto uploaden die zondigen tegen copyright / portretrecht / merkenrecht / intellectueel eigendom in het algemeen, kan je inderdaad in de problemen komen, zelfs al ben jij niet de maker van de foto...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”