T- shirt bedrukking

Brecht1986
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

T- shirt bedrukking

#1 , 15 jul 2016 11:15

Dag Juridischforum,
Ik had het idee om een online t shirt shop te openen en t shirts te designen met allerlei vintage producten op zoals oude radio's.
Nu is mijn vraag of ik zomaar een tekening of afbeelding mag printen met het logo of de naam van die oude radio op het shirt?
Ik vermoed van niet maar wou toch even wat meer duidelijkheid.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2016 11:21

Uiteraard kan dit niet zomaar. Zowel het ontwerp van een bepaalde radio / ander toestel kan beschermd zijn, en het logo / merk zal hoogst waarschijnlijk ook beschermd zijn. Bijvoorbeeld een T-shirt met een Nintendo GameBoy op zal niet kunnen zonder toestemming van Nintendo. Ook een T-shirt met een GameBoy op, waar je "Nintendo" en "GameBoy" weggehaald hebt, maar waar het nog duidelijk is dat het om een GameBoy gaat, zal ook niet kunnen, als het design van de GameBoy beschermd is (wat héél waarschijnlijk het geval zal zijn).

Best dus schriftelijke toestemming vragen aan de rechthebbenden. Als zij akkoord gaan (op papier), is er geen vuiltje aan de lucht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Brecht1986
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jul 2016 12:39

Bedankt alvast voor de snelle reactie.
Dit is inderdaad zoals ik het ook al dacht.
Zou u me ook kunnen vertellen waar of hoe ik zo een schriftelijke toestemming kan aanvragen?

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 15 jul 2016 13:13

Zou u me ook kunnen vertellen waar of hoe ik zo een schriftelijke toestemming kan aanvragen?
Bij de houder van de rechten of degene die de rechten beheert. Je hebt dus geen instantie die dat voor alles en iedereen regelt. Zo zal je voor sommige artiesten bij het management moeten zijn en voor een afbeelding van het Atomium bij Atomium vzw en Sabam.

Je zal het moeten uitzoeken voor alles wat je wil gebruiken.

Hoe? Voor sommige zaken zijn er standaardtarieven, zoals bij de meeste beschermde werken beheerd door beheersvennootschappen zoals Sabam. Dan zal je gewoon een standaardovereenkomst moeten invullen.

Voor andere zaken zal je moeten onderhandelen: welke reproductie, welke oplage, welke prijs, ...

Brecht1986
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jul 2016 19:36

Als ik het dan goed begrijp zal ik voor een Phillips radio dan via Phillips moeten gaan of uitzoeken wie de rechten behandeld?
En wanneer ik een t shirt zou aankopen van een derde partij die deze zelf verkoopt en het recht heeft om het te designen, mag ik die dan zonder extra licentie verkopen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2016 12:14

Als ik het dan goed begrijp zal ik voor een Phillips radio dan via Phillips moeten gaan of uitzoeken wie de rechten behandeld?
Inderdaad, je kan een mailtje naar Philips België sturen met de volledige uitleg, en zij zullen u dan wel doorsturen naar hun departement dat zich daarmee bezig houdt (legal, intellectual property, etc...).
En wanneer ik een t shirt zou aankopen van een derde partij die deze zelf verkoopt en het recht heeft om het te designen, mag ik die dan zonder extra licentie verkopen?
Ja, als jij een T-shirt koopt van A, en A heeft de nodige licenties om die T-shirts te verkopen, dan mag jij diezelfde T-shirt doorverkopen. De rechten zijn immers al betaald. Wat je NIET mag, is het design van A overnemen en zelf T-shirts verkopen met net hetzelfde design. In het geval A de T-shirt zonder licentie zou verkopen, en jij verkoopt deze door, zou je ook mee in de problemen kunnen komen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”