Foto's drukken op kader en verkopen

Gebruiker27
Topic Starter

Foto's drukken op kader en verkopen

#1 , 01 jul 2016 12:32

Beste,

Via een veilingsite zie ik geregeld aanbieders van foto's gedrukt op een plaat die je dan in je huis of zaak kunt hangen. Dit zijn foto's van overleden beroemdheden en merk producten, zoals auto's. Ik vroeg me nu af of dit wel legaal is? Ik zie foto's van Marilyn monroe, James Dean, Porsches enz verschijnen waarop ik dan kan bieden en als ik het winnende bod heb, krijg ik dan m'n fotoplaat opgestuurd. Hoe kan ik dit controleren of nagaan? Zou dit al door de veilingsite ok zijn? Ik zie er verschillende aanbieders op die dit doen. Ik wil achteraf gewoon geen gedoe mocht ik dit kopen. Je mag normaal toch niet zomaar een foto drukken op iets en online te koop aanbieden dacht ik? Ik zie vaak dezelfde foto's terugkomen, dus ze verkopen en printen die foto duidelijk meerdere keren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2016 13:09

Als je één zo'n plaat koopt en niet verder verkoopt, ga je echt niet in de problemen komen, zels al heeft de verkoper niet de nodige rechten om de foto / afbeelding te reproduceren. Ik vermoed dat je met "veilingsite" de bekendste site van allemaal (beginnende met "eB") bedoelt? Die trekken zich van rechten weinig of niets aan, hoor. Zolang zij geen klacht binnenkrijgen over een bepaalde veiling, laten ze de verkoop gewoon doorgaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker27
Topic Starter

#3 , 01 jul 2016 13:20

Neen, gaat niet om deze site. Maar een andere. En de verkoper, is die nu strafbaar bezig of niet? Want dat kan toch niet dat je zomaar foto's kunt reproduceren en te koop aanbiedt? Wordt dat bij andere sites dan wel gecontroleerd. Ik wil gerust zeggen over welke site het gaat, maar weet niet of dit mag hier?

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2016 13:34

Neen, gaat niet om deze site. Maar een andere. En de verkoper, is die nu strafbaar bezig of niet? Want dat kan toch niet dat je zomaar foto's kunt reproduceren en te koop aanbiedt?
Dat kan weldegelijk. Als de verkoper de nodige rechten op die foto's gekocht heeft, is het best mogelijk dat hij 100% legaal bezig is... Enkel de eigenaar van de foto zal u kunnen vertellen of de verkoper in kwestie de nodige rechten betaald heeft om de foto te mogen reproduceren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”