Sociale media en intellectuele eigendom

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

Sociale media en intellectuele eigendom

#1 , 29 jun 2016 23:53

Ik besef dat deze vraag misschien wat vreemd gaat klinken, maar ik heb angststoornissen en maak me dus van nature uit nogal snel zorgen, bovendien hoorde ik al zoveel horrorverhalen over dubieuze praktijken van sociale media ...



Ik schrijf poëzie en treed daar ook mee op op allerhande podia. Daarnaast doe ik ook aan fotografie. Om mijn creatieve uitingen te promoten kan je dezer dagen maar moeilijk om sociale media zoals Twitter of Instagram heen. Ik ben er geen fan van (al vind ik Twitter qua concept wel leuk) maar je kan er moeilijk omheen dezer dagen als je je werk kenbaar wil maken aan een breder publiek.

Maar sociale media staan bekend om het niet zo nauw nemen met ethiek, zie bv het loggen van allerhande private informatie zoals je IP adres, je browsertype, welke websites je voorts bezoekt, ...

Kunnen Twitter of Instagram ook toegang tot je harde schijf krijgen en zien welke bestanden je hebt staan op je computer, of erger nog: toegang tot die bestanden krijgen?
Ik heb an sich niets te verbergen, maar de copyright en auteursrechten (intellectuele eigendom) van mijn gedichten, artikels en foto's is me wél erg veel waard en ik zou niet graag hebben dat door 1 of ander dubieus regeltje in de gebruiksvoorwaarden ik die intellectuele eigendomsrechten, auteursrechten of copyright kan verliezen.



Misschien maak ik me iets teveel zorgen, iets wat eigen is aan mensen met angststoornis, maar anderzijds hoor ik wel vaker horrorverhalen over sociale media. Zo beweerde een kennis van me nog dat als je een app van Twitter of Facebook installeert op je smartphone ze toegang tot de inhoud van die smartphone kunnen krijgen. Of dit klopt weet ik niet, maar het stelt me niet bepaald op mijn gemak zulke dingen te horen...

Het gaat me enkel om de auteursrechten/copyright/intellectuele eigendom van mijn foto's en poëzie. Ik heb niets te verbergen, dus dat men bv logt welke websites ik bezoek maakt me niet gek veel uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 30 jun 2016 13:27

Facebook, twitter, ed. hebben geen toegang tot je harde schijf.

Op je gsm hebben sommige apps wel verregaande toegangen: belgeschiedenis raadplegen, "afluisteren", beelden nemen zonder toestemming, ... (http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... -met-u-mee)

Sociale media hebben ook zeer verregaande rechten op de inhoud die je publiceert. Zo stellen de algemene voorwaarden van Facebook onder meer het volgende:

Voor inhoud waarvoor intellectuele-eigendomsrechten gelden, zoals foto's en video's (IE-inhoud), geef je ons specifiek de volgende toestemming met inachtneming van je privacy- en toepassingsinstellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, sublicentieerbare, royaltyvrije en wereldwijde licentie voor het gebruik van IE-inhoud die je op of in verband met Facebook plaatst (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

Je blijft wel eigenaar, maar geeft een zeer verregaande licentie, waarmee ze quasi alles kunnen doen. Het feit dat deze licentie blijft bestaan, zelfs als jij de inhoud verwijderd, maar iemand anders deze had gedeeld, is compleet absurd.

Ik weiger bijvoorbeeld muziek van mijn band op Facebook te plaatsen. Ik plaats deze op andere sites en plaats dan een link op Facebook. Hoogstwaarschijnlijk zullen ze er nooit iets mee doen, maar het is een principe-kwestie :).

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#3 , 30 jun 2016 13:44

Volledig mee eens, het gaat mij ook om principe. Nu ben ik wel meer fan van het concept van Twitter dan van Facebook ; ik weet niet of Twitter een beter (= meer kosher) gebruiksreglement heeft, of speuren zij ook in je activiteiten?

Wat bedoel je precies met "afluisteren", beelden nemen zonder toestemming," ?? Gaat Facebook echt zo ver dat ze telefoongesprekken zouden afluisteren, SMSen zouden lezen of afbeeldingen op je GSM zouden pikken alsof zij de eigendomsrechten (intellectuele eigendom, copyright, auteursrechten) zouden opeisen?
Heb je enig idee of Twitter ook aan dat soort activiteiten doet?

Maar je bent er wel zeker van dat ze niet aan je harde schijf's inhoud kunnen en dus geen gedichten, artistieke creaties, foto's etc op mijn harde schijf kunnen bekijken en "opeisen"? Dat is mijn grootste zorg; ik zou graag mijn foto's online kunnen delen (niet via Facebook!) en mijn poëzie verder blijven voorlezen op het podium + eventueel ook een uitgever voor zoeken ; dus ik wil de intellectuele eigendom en copyright op mijn werk niet kwijt. En helaas heb ik voor die fotografie en poëzie dezelfde computer nodig als dewelke waarmee ik online ga ...

Reclame

Tsunami
Topic Starter
Berichten: 178
Locatie: Brussel, België

#4 , 04 jul 2016 14:03

Ik bedoel, dat zij geen toegang hebben tot de harde schijf, blijkt dat duidelijk uit de gebruiksovereenkomst? Ik heb die alvast geprint en ga ze ook de komende dagen eens rustig lezen, al vrees ik dat de grote hoeveelheden juridisch jargon in zo'n tekst niet heel erg vooruit helpen.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”