Auteursrecht / trademark quotes

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

Auteursrecht / trademark quotes

#1 , 28 jun 2016 16:29

Hallo,

sinds een tijdje ontwerp ik tshirts met zelf bedachte quotes, combinaties beeld en woord enz. Ik check steeds via tags op IG, FB en google afbeeldingen of ze reeds bestaan. Het online platform waarmee ik werk, checkt ook steeds of ze onder copyright vallen. Mijn vraagjes nu:

De ontwerpen staan op het platform, evenals de bijbehorende producten, dus eventueel kan ik daar bewijzen wanneer ze gemaakt werden
Ook op IG staan foto's van producten met de ontwerpen, die 90 weken teruggaan. Kan deze info gebruikt worden in geval van conflicten

Waar kan ik de ontwerpen legaal checken (is er een soort database) en eventueel registreren? Er bestaan blijkbaar online diensten waar je voor 15€ per jaar oneindig veel ontwerpen kan registreren.

Is er een verschil tussen auteursrecht en trademark?

Ik ben voorlopig geen zelfstandige, omdat je tot een bijverdienste van ca. 1500 euro per jaar niet noodzakelijk een zelfstandig statuut nodig hebt. Kan ik ontwerpen laten registreren als niet-zelfstandige?


Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jun 2016 17:09

Auteursrecht = copyright
Merkenrecht = trademark

Twee intellectuele eigendomsrechten, maar zeker niet te verwarren. Simpel gezegd:
  • - Auteursrecht: automatische bescherming voor een originele creatie.
    - Merkenrecht: bescherming voor een bepaald teken, hiervoor heb je een merkregistratie nodig
Je kan in een rechtszaak op meerdere manieren de datum van je creatie trachten te bewijzen, maar als je het via een bepaald depot kan doen heeft het wel een sterke bewijswaarde.

Mogelijkheid om vaste datum te krijgen voor een creatie: i-depot (wel een stuk duurder). Zie https://www.boip.int/wps/portal/site/id ... BIS9nQSEh/.

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

#3 , 28 jun 2016 17:13

Dus als je een quote bedenkt, waar kan je die dan best als auteursrecht of merkenrecht laten registreren om ze commercieel te kunnen gebruiken? Heb je beide dan nodig?

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 29 jun 2016 11:52

Auteursrecht hoef je niet te registreren. Dat heb je automatisch als je een "origineel" werk maakt. Mensen deponeren (bv. via i-deposit) soms wel een bepaald werk of sturen het zichzelf aangetekend op, voor het geval dat er discussie met een andere partij over "wie eerst was". Dit heeft geen invloed op de geldigheid van het auteursrecht, dit gaat hem gewoon over het kunnen leveren van het bewijs.

Een merk zal in jouw geval waarschijnlijk niet mogelijk, niet nuttig en veel te duur zijn (dan spreek ik over de quotes, niet over de naam van je bedrijf).

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”