tshirt dragen van....

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

tshirt dragen van....

#1 , 23 jun 2016 11:12

stel dat je nu deelneemt aan een kwis op tv

mag je dan een tshirt dragen met de afbeelding van één van de rode duivels op of is dit schending van het portretrecht?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jun 2016 10:06

stel dat je nu deelneemt aan een kwis op tv

mag je dan een tshirt dragen met de afbeelding van één van de rode duivels op of is dit schending van het portretrecht?
Jij hebt voor dat shirt betaald, dus jij draagt het waar en wanneer je wil. Of de zender dit gaat toelaten, is een andere vraag. Geen idee of zij kunnen veroordeeld worden wegens schending van het portretrecht in zo'n geval. Het zou me verwonderen. In de veronderstelling dat het een "legaal" T-shirt is, heeft de rechthebbende zijn deel van het geld gehad. Het zou vreemd zijn dat er dan beperkingen zouden gelden op het dragen van dat T-shirt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2016 13:53

Geen idee of zij kunnen veroordeeld worden wegens schending van het portretrecht in zo'n geval.
en als er in het deelnemersformulier staat dat je daar zelf voor verantwoordelijk bent en je dezelfde kledij moet dragen als in de preselectie?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jun 2016 13:57

Jij kan nooit beschuldigd worden van schending van het portretrecht, als je een T-shirt draagt met een afbeelding waar reeds de nodige rechten voor betaald zijn. Je zou kunnen argumenteren dat de TV het portret "reproduceert" door uw T-shirt te filmen, maar dit zou al ver gaan. In dat geval is het ook de zender die uw T-shirt filmt en uitzend. Jij verplicht hen niet om uw T-shirt te filmen, hé. Men zou enkel uw gezicht en schouders in beeld kunnen brengen. De verantwoordelijkheid afwentelen op de kandidaat zal "niet pakken", denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”