Onrechtmatige hyperlinks op website

Pascal70
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Onrechtmatige hyperlinks op website

#1 , 20 jun 2016 17:52

Tijdens mijn vrijwilligerswerk bij een vzw heb ik een aantal hyperlinks op de website van de vzw geplaatst. Deze hyperlinks verwijzen naar private videos die niet toebehoren aan mijn eigen vzw, maar aan een andere vzw. De andere vzw kan dit initiatief niet smaken. Hierin heeft de andere vzw gelijk. Ik heb private informatie van hen zonder toestemming publiekelijk gemaakt. Resultaat: de andere vzw vraagt een fikse financiele vergoeding.
Mijn vraag is nu: draagt mijn vzw de verantwoordelijkheid of kan mijn vzw de kost op mij als kleine, onbezoldigde vrijwilliger verhalen? In het verleden heb ik een intern document van mijn vzw getekend dat stelt dat iedere vrijwilliger "wetgeving zal respecteren". Een meer precieze formulering is in het intern document niet opgenomen.
Dank u voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrainTrain
Berichten: 496

#2 , 20 jun 2016 18:03

Hangt er van af wat je verstaat onder "private videos". Als ik private videos op youtube zet waarbij iedereen die kan raadplegen, dan zijn die toch niet privaat meer. Als die videos enkel te bereiken waren via een unieke persoonlijke link dan kan je een probleem hebben. Omdat de uitgever (die publicatierecht heeft) de link NIET publiek heeft gemaakt en dat niet zijn intentie was.
Tik het volgen in het zoekveld van Google in "link:" gevolgd door de hyperlink in kwestie. Krijg je een resultaat, dan is er volgens mij geen probleem omdat de uitgever van de video dan het filmpje op het WWW publiek heeft gemaakt. En het linken naar een webpagina of artikel dat publiek toegankelijk is voor iedereen is niet onwettig.
Als je al iets verkeerd deed zal die andere vzw ook zijn schade effectief moeten bewijzen.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 20 jun 2016 18:08

Men moet toch nog steeds aan bronvermelding doen? Uw vzw kan deze kosten op u verhalen, maar dat moet dan net als de zaak tussen de vzw's langs de rechter passeren bij niet-akkoord.

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#4 , 20 jun 2016 18:10

Als je een link maakt naar een site hoef je toch geen bronvermelding te doen. De link is de bron(vermelding)? Tenzij je de video embedded op je eigen site toont, natuurlijk. Maar TS spreekt hier enkel van hyperlinks.
Bekijk misschien ook de gebruiksvoorwaarden op de site waar je naartoe link. Als daar niet staat dat jet niet mag linken naar hun video's sta je ook al sterker. Meteen deze pagina printen of naar jezelf mailen (datum).

Pascal70
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2016 18:39

Het gaat inderdaad om videos die enkel te bereiken waren via een unieke persoonlijke link. Die unieke link behoorde toe aan de andere vzw. Die unieke link heb ik niet gestolen van de andere vzw, maar doelbewust gekregen om op hun website te plaatsen. Niet op de website van mijn vzw (die wel nauw samenwerkt met de andere vzw). Per contract tussen de andere vzw en het videobedrijf waren de videos gedurende 1 maand op het net te zien.

BrainTrain
Berichten: 496

#6 , 20 jun 2016 19:14

Jij moest dus op de site van vzw A links maken naar video's. Waar werden die video's getoond? Op de site van A zelf of op de site van het videobedrijf?
Waren die links op site A toegankelijk voor iedereen of waren die enkel toegankelijk via een afgeschermde ledensite?

Pascal70
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2016 19:23

Die videos verschenen op de site van het videobedrijf en waren publiekelijk bekijkbaar. De website van de andere vzw (vzw A) vermeldde enkel de hyperlink.
Ik heb een contract van vrijwilligerswerk getekend met mijn vzw (laat ons zeggen vzw B), maar nooit een contract getekend met vzw A.
Misschien zijn er "schriftelijke overeenkomsten van samenwerking" tussen vzw A en vzw B, maar dat weet ik als gewone vrijwilliger niet.
Zo gaat dat.

BrainTrain
Berichten: 496

#8 , 20 jun 2016 21:34

Als die video's publiekelijk bekijkbaar waren dan mag eeniedere daar naar linken. Ze zullen dus moeten aantonen dat u niet mocht linken naar die video's. Daarom dat ik voorstelde om de "algemene voorwaarden" van de site(s) (van vzw A en het videobedrijf) te raadplegen. Als daar niet expliciet in vermeld staat dat je NIET naar die video's mag linken zou ik die voorwaarden meteen afprinten (en naar jezelf mailen, de mail legt de datum vast).
Vzw A kan dan wel een vergoeding vragen maar u hoeft daar niet op in te gaan (of de andere vzw). Vraag welke wet u volgens hen heeft overtreden door te linken naar een publiekelijk bekijkbare video.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”