aangepaste schetsen gebruiken van US, wanneer is het strafbaar?

il sogno
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

aangepaste schetsen gebruiken van US, wanneer is het strafbaar?

#1 , 05 jun 2016 07:22

Ik zou graag een klein bedrijf beginnen in het verkopen van bouwtekeningen van bepaalde objecten. Ik had hiervoor gedacht om mij te baseren op tekeningen die reeds verdeeld (door de vermoedelijke eigenaar) worden via een website in Amerika. Ik heb deze mensen proberen te contacteren om verdeler te worden in België/ Europa. Maar nu 3 maand later en 3 pogingen verder zonder tegenreactie, sta ik niet veel verder.
Ik wil mijn idee nog niet volledig opgeven tenzij het volledig illegaal is natuurlijk, het is iets dat ik in bijberoep wil uitoefenen.
Ik zou nu zelf bouwtekeningen willen maken die gebaseerd zijn op hun tekeningen, maar wel met aanpassingen. Nu komt natuurlijk de moeilijkste vraag, waar ik niets van terugvind op het internet, hoeveel aanpassingen moeten er gebeuren zonder in de problemen te komen met auteursrecht? En tot hoe ver blijft het auteursrecht overeind?

Op hun website vind ik ook volgende informatie: Copyright 2006-2016 by ... All rights reserved.
We zijn ondertussen 2016, hoe kan ik te weten komen dat de copyright nog steeds geldig is? Moest deze niet meer geldig zijn, kan ik dan de copyright op mij nemen?

Alvast bedankt voor jullie input

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 jun 2016 10:23

Ik ga me beperken tot het Belgische auteursrecht. Veel zaken zijn internationaal min of meer vergelijkbaar.

Zo'n copyright notice heeft in België geen juridische waarde. Je zal het ook niet terugvinden op een schilderij van Tuymans. Is het schilderij daarom minder beschermd? Uiteraard niet. Het is eerder ter informatie en om mensen af te schrikken. In België blijft het auteursrecht op een werk van kracht tot 70 jaar na de dood van de auteur.

Tot "hoe ver" het auteursrecht op een werk overeind blijft is in de praktijk moeilijk uit te maken. Je zit met een grijze zone waarin de vraag zich stelt of het gaat over een "bewerking" of een werk "geïnspireerd op".

In theorie: zolang je essentiële elementen kan herkennen van het originele werk, zit je met een reproductie of een bewerking. Daarvoor heb je de toestemming nodig.

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”