Gebruik logo te goeder trouw

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

Gebruik logo te goeder trouw

#1 , 13 mei 2016 09:20

Hallo iedereen.
Wij zouden als startup een product willen ontwikkelen en dit via een aantal bekende merknamen aan hun klanten aanbieden, we zouden dus aan de bedrijven verkopen. Alvorens te investeren zouden we eerst nog willen testen of de eindklanten van die merken wel voldoende interesse hebben.
Hiervoor zouden we een enquête starten en antwoorden recruteren via een Facebook marketingcampagne.

1. Mag ik een enquête doen over de tevredenheid bij klanten van een organisatie waar ik (nog) geen band mee heb? Ik veronderstel van wel, dat doen consumentenorganisaties ook.

2. Mag ik in de Facebook campagne/enquête de merknaam van die organisatie gebruiken om het doelpubliek duidelijk te maken waar het over gaat? Zonder me natuurlijk uit te geven voor die organisatie. Bijvoorbeeld: "Krijg een nog snellere service bij firma xyz. Klik hier voor meer info".

3. Mag ik in die campagne ook het logo van die firma gebruiken om de aandacht te trekken, opnieuw zonder me uit te geven voor die firma? Bijvoorbeeld: "Krijg een nog snellere service bij (logo van firma xyz). Klik hier voor meer info".

Bij voorbaat dank voor alle suggesties, we willen al niet direct een schadeclaim krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2016 09:30

Een firma naam gebruiken zonder vooraf een toestemming?

Dit zou je wel eens een zeer dure zaak kunnen worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 mei 2016 10:06

Je valt dan onder de "a-grond" van de merkenverordening en het Benelux-verdrag inzake IE: gebruik in het economisch verkeer van een identiek merk voor identieke waren/goederen + afbreuk aan een v/d functies van het merk (hier vooral communicatiefunctie, reclamefunctie).

Je kan dit enkel vermijden indien je je met succes kan beroepen op de regels mbt geoorloofde vergelijkende reclame (je gaat een ander merk gebruiken in relatie met jouw dienst). Ik heb de voorwaarden hieronder geplaatst (art. XI.17 WER indien het ondernemingen betreft).

Volgens mij voldoe je niet aan de voorwaarden. Vooral 3° en 7° is een probleem. Je vergelijkt niet op objectieve wijze en je haalt een oneerlijk voordeel uit de bekendheid van het andere merk. Welke vergelijkende reclame mag bv wel? Lidl die een winkelkar vergelijkt met een winkelkar van de Delhaize met (quasi-)identieke producten, alle prijzen geafficheerd.

Bedrijven lachen hier niet mee. Je mag je aan een stevige schadeclaim verwachten als je te werk zal gaan zoals in punt 2 en 3.

1 lijkt me ok.

----------

1° niet misleidend is in de zin van de artikelen VI.97 tot VI.100 en het artikel VI.105, 1° ;
2° goederen of diensten vergelijkt die in dezelfde behoeften voorzien of voor hetzelfde doel zijn bestemd;
3° op objectieve wijze een of meer wezenlijke, relevante, controleerbare en representatieve kenmerken van deze goederen en diensten, waartoe ook de prijs kan behoren, met elkaar vergelijkt;
4° er niet toe leidt dat onder ondernemingen de adverteerder met een concurrent, of de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen of diensten van de adverteerder met die van een concurrent worden verward;
5° niet de goede naam schaadt van en zich niet kleinerend uitlaat over de merken, handelsnamen, andere onderscheidende kenmerken, goederen, diensten, activiteiten of omstandigheden van een concurrent;
6° voor goederen met een benaming van oorsprong in elk geval betrekking heeft op goederen met dezelfde benaming;
7° geen oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de bekendheid van een merk, handelsnaam of andere onderscheidende kenmerken van een concurrent dan wel van de oorsprongsbenamingen van concurrerende goederen;
8° goederen of diensten niet voorstelt als een imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd handelsmerk of beschermde handelsnaam.

Reclame

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 mei 2016 19:18

Bedankt voor de nuttige info en voor de wettekst! Ik heb het even opgezocht en dit is een artikel over vergelijkende reclame, wat hier helemaal niet de bedoeling is.

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet om het aanbieden van een concurrerend product, noch om het aanvallen van een merk, noch om het zich uitgeven als dit merk. Enkel een enquête over hun aanpak, zonder de resultaten openbaar te maken.

Laten we als voorbeeld nemen dat informatie inwinnen over de potentieel van smartphone apps.
We zouden dan enquêtes kunnen doen:
- Indien Brussels Airlines een taxi app had, zou u deze dan gebruiken?
- Indien Gamma een doe het zelf video-app had, zou u deze dan gebruiken?
- Enz.
Resultaten worden zelfs niet gepubliceerd.

De reden om dit via een Facebook advertentie te doen is omdat we zo gericht een bepaald doelpubliek kunnen bevragen, maar het is geen advertentie voor een product, wel voor een enquête.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 mei 2016 11:09

Het gaat er niet om wat je bedoeling is, maar wel wat de wettelijke kwalificatie is.

De definitie van vergelijkende reclame is: "elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd" (art. I.8, 12° WER).

Is het reclame => Ja.
Wordt een concurrent of zijn goederen genoemd => Ja.

Dus, je valt onder de vergelijkende reclame, ook al bied je iets helemaal anders aan. Samsung mag ook niet zomaar zeggen "Onze nieuwe flatscreen is de Rolls-Royce van de tv's!". Dit is m.i. ongeoorloofde vergelijkende reclame.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2016 13:57

-Indien Brussels Airlines een taxi app had, zou u deze dan gebruiken?
- Indien Gamma een doe het zelf video-app had, zou u deze dan gebruiken?
U geeft hier de indruk dat beide firma's plannen hebben om zo'n app uit te brengen, terwijl dit mogelijk niet het geval is. Wie zegt dat zij interesse hebben in een app van een derde partij?

Misschien best eerst met de bedrijven in kwestie contact opnemen. U bent momenteel wel héél erg voorbarig bezig: als de bedrijven die u wenst te benaderen, al geen interesse hebben in uw product, stopt het daar... Als zij wel interesse hebben, kan ik alsnog hun klanten bevragen (in samenspraak met het bedrijf zelf) en wordt het u misschien toegestaan hun logo en naam te gebruiken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mei 2016 21:09

Bedankt voor de reacties, helaas helpen ze me niet echt verder.

@Weo: Indien dit vergelijkende reclame is "elke vorm van reclame waarbij een concurrent dan wel door een concurrent aangeboden goederen of diensten uitdrukkelijk of impliciet worden genoemd" (art. I.8, 12° WER). ", dan is het niet van toepassing want het is geen concurrent. Ik vermoed dat in een wettekst elk woord er met een reden staat. Indien je het zo strikt zou nemen, dan mag niemand een enquete houden over wat de klanten van VW van de softwareproblemen vinden, gezien de naam VW dan niet genoemd zou mogen worden.

@Gebruiker21: als je met iets vernieuwend bezig bent moet je soms wel eens andersom werken. Als we met ons project nu met die bedrijven gaan aankloppen gaan ze weinig interesse hebben omdat ze het niet kennen en niet de volle impact begrijpen. Als we eerst info van hun klanten hebben dan kunnen we de problematiek aantonen en zullen ze wat moeite doen om mee te denken. Mensen zijn nogal lui als het op nadenken aankomt, je moet het voorkauwen.

Maar goed, ik zal wel verder zoeken.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#8 , 23 mei 2016 21:52

Deze reacties helpen je juist wel verder. Als je weet wat je niet mag doen, kan je weer verder en kan je daarrond werken.

Zoals ik reeds in mijn eerste reactie heb gezet, denk ik dat je eerste voorstel er wel mee door kan. De twee andere voorstellen ("Krijg een nog snellere service bij firma xyz. Klik hier voor meer info", idem + logo) zijn wettelijk gezien niet ok. Ook als je ervan overtuigd bent dat je niet onder de vergelijkende reclame valt, zit je nog steeds met de merkenwetgeving die dergelijk gebruik niet toelaat.

Of je het nu wil horen of niet, het is zo.Klop eens aan bij een andere jurist, die zal hetzelfde zeggen.

En andersom werken is uiteraard geen probleem, zolang je het maar correct doet. Daarenboven, niet elk bedrijf zal tevreden zijn dat je met hun klanten gaat praten over problemen in hun dienstverlening. Let dus op met welke informatie je voorlegt aan het bedrijf.

Maar kijk, het is jouw keuze. Probeer het gerust eens uit. Misschien komen we elkaar dan nog eens tegen langs een andere weg :- ).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 mei 2016 09:24

@Gebruiker21: als je met iets vernieuwend bezig bent moet je soms wel eens andersom werken. Als we met ons project nu met die bedrijven gaan aankloppen gaan ze weinig interesse hebben omdat ze het niet kennen en niet de volle impact begrijpen. Als we eerst info van hun klanten hebben dan kunnen we de problematiek aantonen en zullen ze wat moeite doen om mee te denken. Mensen zijn nogal lui als het op nadenken aankomt, je moet het voorkauwen.
Nogal zelfingenomen van u: u gaat er dus van uit dat andere bedrijven geleid worden door mensen die niet echt vernieuwend kunnen denken, en alles voorgekauwd moeten krijgen? Als u met zo'n mindset naar die bedrijven stapt, vrees ik dat u het deksel op de neus gaat krijgen. Als u commercieel denkt, gaat u er in de eerste plaats van uit dat uw klanten héél erg goed weten waar ze mee bezig zijn en wat ze willen, en dat u hen tools kan aanbieden om de doelen die ze hebben, waar te maken, of het hen stukken makkelijker maakt die doelen waar te maken.

Maar bon, ik heb de indruk dat u zelf wel overtuigd bent dat u een product hebt dat die andere grotere bedrijven gewoon MOETEN hebben. Jammer genoeg mag u hun logo en hun naam niet zomaar gebruiken in gelijk welke campagne u wenst te voeren, zonder hun toestemming. Hun naam mag u uiteraard wel gebruiken als u bijvoorbeeld een vergelijkende studie tussen merken / providers / maatschappijen zou maken. Maar bijvoorbeeld naar de klanten van Telenet stappen met de melding: "Wij gaan binnenkort mogelijk samenwerken met Telenet om zo een App beschikbaar te stellen die dit en dat doet. Hebt u daar interesse in?" kan u in de problemen brengen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jac
Topic Starter
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 mei 2016 15:37

Nogal zelfingenomen van u: u gaat er dus van uit dat andere bedrijven geleid worden door mensen die niet echt vernieuwend kunnen denken, en alles voorgekauwd moeten krijgen.
Nog veroordelend van u: mijn opmerking is niet zelfingenomen, gewoon 20 jaar ervaring. Ik heb met dit nieuwe project al een enquête (zonder bedrijfsnamen) gedaan bij een 100-tal consumenten en de problematiek waar we op werken wordt zeer duidelijk als een probleem ervaren, 80% van de bevraagden zeggen dat ze er moeilijk uit geraken.
Spreek ik dan met de verantwoordelijken in enkele bedrijven die op deze manier werken, dan vertellen ze me dat er absoluut geen probleem is, dat dat bij hun klanten heel goed verloopt. Niet dus. Daarom zocht ik naar een manier om ze de mening van hun eigen klanten te tonen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mei 2016 15:48

Nog veroordelend van u: mijn opmerking is niet zelfingenomen, gewoon 20 jaar ervaring.
Er lopen er hier bij ons genoeg rond met 20 jaar ervaring, waar je niets mee kan aanvangen, maar bon. Da's een andere discussie ;).
Ik heb met dit nieuwe project al een enquête (zonder bedrijfsnamen) gedaan bij een 100-tal consumenten en de problematiek waar we op werken wordt zeer duidelijk als een probleem ervaren, 80% van de bevraagden zeggen dat ze er moeilijk uit geraken.
Voila, u hebt de merknaam en het logo dus niet nodig...
Spreek ik dan met de verantwoordelijken in enkele bedrijven die op deze manier werken, dan vertellen ze me dat er absoluut geen probleem is, dat dat bij hun klanten heel goed verloopt. Niet dus. Daarom zocht ik naar een manier om ze de mening van hun eigen klanten te tonen.
Wat is er mis met een open vraag, in zo'n geval? Ik bedoel iets in deze zin:

1. Bent u tevreden van uw Internetverbinding?
2. Bent u tevreden over de support van uw provider?
3. Bent u tevreden over blablabla?
4. Bij welke provider bent u aangesloten?

Met vraag 4 bereikt u exact wat u wenst, zonder gebruik te moeten maken van het logo of de naam van grote firma's. Niemand kan u beletten om bij de ondervraagden naar hun provider te vragen. Niets mis mee...

Wel iets mis mee (tenzij je Telenet zelf bent):

1. Stel dat Telenet een app zou aanbieden waarmee u X of Y kan doen, zou u deze kopen?

Maar u kan die vraag perfect herformuleren als:

1. Stel dat uw provider een app zou aanbieden waarmee u X of Y kan doen, zou u deze kopen?
2. Bij welke provider bent u aangesloten?

Maar iets zegt me dat zelfs met die resultaten, u iets meer moeite zal moeten doen om de verantwoordelijken te overtuigen van uw business... Succes, in ieder geval!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”